Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minneskonfiguration

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 11:03

Har beställt en macbook med 512mb minne. Senare så har jag även beställt 1gb från macoteket. Min fråga nu ör om det är bättre att istället köra med dualchannel 512x512 eller att köra med 1.5 gig 512x1024. Vad väger tyngst? Att köra med dual channel eller att ha mer minne i datorn? och finns det något billigare ställe att köpa so-dimm 667 mhz ifrån än macoteket?

/mvh

Intressant frågeställning. Jag funderade på om jag skulle köra med 1x1 gb eller 2x512 mb när jag beställde. för vilket ger bäst prestanda, egentligen?

Jag tror det har mer med konfigurationen än prestandan, fyller du minnesplatserna med mindre minnen har du inte plats för större utan att "slänga" ett av de mindre. Det kan också vara så att minnena inte passar tillsammans, t.ex. har du två minnesplatser kan du ha två 512 eller två 1GB, inte en av varje.

Behovet utav att ha dual-channel väger oftast inte tyngre än att ha mer RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 20:20

Några försök till att reda ut motsvarande dilemma på iMac: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93107

1x1 GB eller standard 512 + egenköpt 1 GB är nog det som gäller, om man inte har råd att ta klivet till 2 Gb direkt.
2x512 är slöseri med minnesplatser tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 22:09

tack för era åsikter. Blir 512x1024. Trivs med det

1
Bevaka tråden