Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget surfande på semestern!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 21:12

Jag och flera andra har noterat att MacBook saknar modem. Visserligen väntat drag av Apple, som tog bort diskettstationen före alla andra, men ändå tråkigt när man åker på semester i framtiden. Surfa via mobilen är en dyr och om än långsammare lösning än modemet. Nåväl, bara en observation. Än så länge är semestern räddad - tills PowerBooken bytes ut.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 21:19

Själv skulel jag nog köra via någon form av telefon hellre (om alls, min nuvarande telefon har inte Bluetooth, och jag är hur som helst inte intresserad av att surfa på semestern - har man bara 3G så är det ju till och med snabbare än analogmodem).

Annars finns det ju ett USB-modem att köpa från Apple också. Surt att vara tvungen att köpa till sånt - men samtidigt är ju modem överhuvudtaget verkligen 1900-talsteknik... För min egen del har jag inte någonsin använt modemet i min iBook. Oftast går det att hitta hotspots, som är ljusår snabbare...

  • Medlem
  • 2006-01-11 21:25
Ursprungligen av TERdON:

Själv skulel jag nog köra via någon form av telefon hellre (om alls, min nuvarande telefon har inte Bluetooth, och jag är hur som helst inte intresserad av att surfa på semestern - har man bara 3G så är det ju till och med snabbare än analogmodem).

GPRS är väl också betydligt snabbare än analogmodem? Jävligt mycket dyrare också, förstås...

Apple tillhandahåller ett USB-modem som är liten nog att kunna följa med på semestern.

Mer om modemet finns här

  • Medlem
  • 2006-01-11 22:20

Varför snålar man in på en sån grej? Är det för att den tar plats inuti? Det kan ju inet vara för att pressa priset i alla fall... Man gör ju onekligen den mobila datorn mindre mobil om man plockar bort en typ av kommunikationsmöjlighet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-11 22:50

Eftersom att det nästan alltid brukar vara en operatör som erbjuder gratis datatrafik via GPRS/3G under sommaren så är det bara att ha ett kontantkort och använda mobilen som modem

  • Medlem
  • 2006-01-19 15:45

Alternativ:

1: 3g telefon
2: Sattelitlåda (kostar iof mer än två macbook pro men...)
3: Semester på något ställe med wifi

...räcker för mig...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-26 23:50

Det finns alltid nåt oskyddat trådlöst att hooka upp sig på. Alltid. Utom längst ute på vischan.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 13:01
Ursprungligen av boko:

Det finns alltid nåt oskyddat trådlöst att hooka upp sig på. Alltid. Utom längst ute på vischan.

"Alltid" är i det här fallet ett ganska relativt begrepp. Och "längst ute på vischan" är inte speciellt långt från stadskärnorna.

Men det klart, om man skippar typ 80 procent av Sveriges yta och inte har tänkt sig någon friluftssemester så stämmer säkert ditt resonemang.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-27 10:31
Ursprungligen av xerent:

Jag och flera andra har noterat att MacBook saknar modem. Visserligen väntat drag av Apple, som tog bort diskettstationen före alla andra, men ändå tråkigt när man åker på semester i framtiden. Surfa via mobilen är en dyr och om än långsammare lösning än modemet. Nåväl, bara en observation. Än så länge är semestern räddad - tills PowerBooken bytes ut.

Nu vet inte jag var du brukar fira semester, men många hotell har både WiFi och ethernetjack på rummen. Sen har du ju en mängd cafeer, restauranger, barer mm som erbjuder WiFi. Modemuppkoppling är ju hursomhelst på gränsen till oanvändbart.

Jag håller med helt och hållet. 3g-mobilen fungerar ju klockrent där det inte finns WiFi. Och visst, är man utomlands blir det kanske dyrt, men det brukar vara rätt dyrt att koppla upp sig med dialup utomlands också, för att inte tala om hemskt långsamt..

  • Medlem
  • 2006-02-01 16:54

Öppna ögonen, hörrni. Hur kan ni sitta och säga att modem är oanvändbart? Tror ni att alla måste göra jättekrävande saker alltid? Tror ni inte att det finns folk som tar med sig datorn till sommarstugan där det inte finns annat än vanlig telefon att tillgå? :rolleyes:

Modem blir mer och mer "oanvändbart" ju mer bilder, animationer, flash, osv, osv, osv, som alla j´kla hemsidesnickare lyckas stoppa in. Det är snart till och med omöjligt att använda internetbanken utan att behöva ladda ner tonvis med onödiga bildfiler

  • Medlem
  • 2006-02-01 18:53

Ja, men om man ska kolla när tåget går, kika på e-posten, hämta spårnamn i iTunes, läsa DN.se eller nåt annat i några minuter så går det väldigt bra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-01 19:19

Vadå "oandvändbart". Jag satt på modem under 7 veckors semester och då laddade jag upp massa bilder till mitt .Mac-könto så mina släktingar hemma kunde kolla vad vi hade för oss. Vi satt .to.m två uppkopplade på samma lina och det funkade bra. Förvisso chattade min dotter bara på sin iBook så hon belastade inte uppkopplingen mycket. T.o.m iChat med iSight gick bra, något hackigt, men det gick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 07:35

Modem är utan tvekan nödvändigt för många, däribland jag själv.
Men nu går det ju alldeles utmärkt att använda sig av det USB-modem som Apple säljer just för detta ändamål. Man måste ju ändå ha med sig telefonkablar om man ska koppla upp sig via modem, så den där lilla "adaptern" är inga som helst extra problem att ta med sig på resan.

  • Medlem
  • 2006-02-02 10:51

Man måster inte alls ha med sig telefonkablar, för telefon brukar finnas där det finns telefonjack. Den kaberln går också bra att använda. Jag tycker fortfarande att det är konstigt att man plockar bort telefonmodemet ur en bärbar dator.

Jag tycker det är klockrent att de plockar bort stenåldersteknik ur datorn. Kan de ta bort floppyn så varför inte också modemet. Så kan ju de 5% som nu använder dialup-modem köpa till ett usb-modem i stället för att 95% får något de inte behöver i onödan.

Ja jag vet att jag tar 5% ur luften, men jag tror inte det är fler som använder modemet än som inte gör det... eller?

  • Medlem
  • 2006-02-02 12:54
Ursprungligen av funkybruno:

Jag tycker det är klockrent att de plockar bort stenåldersteknik ur datorn. Kan de ta bort floppyn så varför inte också modemet.

Då kan man ju passa på att plocka bort nätverksporten...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-02 12:38

Fax-funktoinen i datorn behöver modem. Jag använder det inte ofta men det händer.

Alla vill ha en tunn liten dator, men inget får försvinna. Jag tycker också att modem är en bra grej och det finns tillfällen då det är guld värt. MEN jag tycker inte det borde vara standard i en bärbar dator numera. Som sagt så är det bättre att de få som använder det får köpa extra än att alla måste ha det.

Nätverksporten är nog ganska hög användningsprocent på för kontor och det går ju iaf dubbet så snabbt som trådlöst nätverk. Vissa kontor vill nog inte heller utsätta sig för risken med trådlöst nätverk.

Större stationära datorer behöver ju inte heller ha modem för dem tar man ju inte med sig till sommarstugan så ofta kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 13:49

hellre CD/DVD brännare än modem

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-02-02 13:58

Hört i Cupertino:
"Hm.. nu ska vi se. Datorn måste klippa banden med forntiden eftersom vi bara vill att sälja den till folk som bara rör på sig med den bärbara datorn till ställen där det finns antingen trådlösa nät eller ethernetuttag. Vad ska vi göra? Kasta ut telefonodemet eller dvd-brännaren?"

När Apple tog bort diskettstationen fick jag skaffa en USB-diskstation, jag tycker det var bra gjort av Apple. Nu börjar ju också PC-datorer levereras utan diskdrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 16:47

Konstigt det här...

Folk vill i sina bärbara datorer ha:

- Stor skärm...
- Fullständigt tangentbord...
- Lång batteritid...
- Massa anslutningsmöjligheter...

...men samtidigt:

- Kompakt format...
- Låg vikt...
- Lågt pris...

Känns lite "moment-22" över det hela

-Torkel

1
Bevaka tråden