Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel-fil med inbäddad .pdf - skapad på PC ger trubbel i Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Excel filer, arbetsböcker det vanliga .xls formatet som innehåller diverse andra filer, t.ex. Word (.doc) och pdf filer. Wordfiler kan jag öppna utan problem, men pdferna jävlas.
"Cant start the source application for this object" lyder felmeddelandet jag får. Gemensamt för de problematiska Excel filerna är att dom skapade på en W-XP maskin. Samma pdfer om jag får dom som lösa filer går att läsa hur bra som helst, gör jag åt andra hållet, dvs skapar .xls på Mac och bakar in .pdf funkar det också bra.

Nån som har några idéer om lösningar? Det känns som att något saknas i min OSX Excel, men jag hittar banne mig inget trots en timme med Google och Pyttemjuks egna sajter...

Har du Adobe Acrobat Pro installerat på din Mac? Vet inte om detta hjälper, men när jag installerar den får jag några irriterande PDF-ikoner inuti Excel/Word mfl program i Officepaketet för att något tillägg av något slag installerats i Office-paketet. Kanske detta är en ledtråd?

Tack, men nix, den har jag inte - bara Acrobat Reader.

Jag vill inte ändra i pdf dokumentet, bara titta på det.

Versions-konflikter då? Dvs är din Acrobat Reader för gammal och filerna på PC-sidan för nya? PDF-formatet har gått igenom flera versioner.

Hur många fonter har du installerade?

Det där tål att undersökas, typsnitt är ju ett härke utan like. Det mysko är ju att samma pdf fil, för sig själv, funkar.

Jag får för övrigt samma resultat om jag bootat i OS9

Stön, mer timmar investerade i detta utan några som helst positiva resultat.

Är det någon OSX pilot här som får .xls filer, med inbäddade .pdf filer som kan öppna dessa, trots att just .xls filen är skapad på W-XP?

1
Bevaka tråden