Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie Porsche 250GB - Kan inte få in filer över 6GB?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 15:47

Hejsan!

Har stött på ett märkligt problem jag kan inte föra över filer som är 6GB eller mer?
Den vill helt enkelt inte den säger error hela tiden.

Någon som vet vad jag kan göra för att fixa detta, blir lite sur snart!

Väldigt tacksam för svar...

Vad har du för filsystem på din externdisk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 16:02

Såg det nu, det är FAT32!
Hur gör jag för att formatera den till något annat filsystem i OS X?

Formatera kan du göra i skivverktyg, finns i Program -> Verktygsprogram

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 16:31

Vilket filsystem ska jag formatera den till?

HFS+ är det bästa om den bara ska användas på macar. Kräver 3:e-parts program för att kunna läsas in Windows.

Tänker jag på det så är HFS+ det enda riktiga alternativet så länge du har filer över 4GB ( det är där gränsen går i FAT32 och inte 6GB).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 17:24

Alltså jag startar "Skivvertyg" sedan trycker jag på hårddisken efter det "Radera" där kan jag bara välja mellan...

Mac OS Extended (journalförd)
Mac OS Extended
Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd)
Mac OS Extended (skiftlägeskänslig)
MS-DOS-filsystem
UNIX-filsystem.

Max os ext (journalförd9 är det du ska ha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 18:36

Okidoki, danke!

Stora filer, externa hårddiskar och olika operativsystem är ett otyg för tillfället. Du stötte på FAT32:s begränsningar.

Detta är aktuell situation:
NTFS stödjer filer >4GB men Mac OS/Linux/BSD har bara läs, inte skrivrättigheter.
FAT32 stödjs fulllständigt av både Mac OS och alla Windowsversioner utom NT4/W95 R1 men det filsystemet stödjer inte filer större än 4GB.
HFS+ stödjer filer större än 4GB men Windows behöver Macdrive för att kunna läsa/skriva till systemet vilket kostar ~$50.
EXT2/EXT3 (Unix-filsystem) kan läsas från Windows, antar även från Mac OS men skrivstöd verkar långt borta (iaf för Windows del).

Vet inte om mitt inlägg är relevant för frågeställaren men kan ju vara intressant att veta utifall man måste flytta filer mellan plattformar. Bästa valet i såna fall är nog FAT32, skulle filerna vara större än 4GB är det enklaste att dela upp dem med tex. zip- eller rar-formatet till mindre delar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 13:30
Ursprungligen av Hakro807:

EXT2/EXT3 (Unix-filsystem) kan läsas från Windows, antar även från Mac OS men skrivstöd verkar långt borta (iaf för Windows del).

Inte för att jag provat själv, men det verkar som om EXT2 kan både läsas och skrivas från Mac och Windows.

Till skillnad från NTFS och HFS är ju EXT2 open source - fritt att porta till vad du vill, och till skillnad från FAT32 så finns det inga patent på EXT2 som hindrar en från att implementera stöd.

Men, även jag rekommenderar att formattera i HFS för endast apple-bruk och FAT32 om man vill köra på olika plattformar, förutsatt att man är införstådd med begränsningarna i FAT32.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 17:21

Är HFS+ är det Mac OS Extended (journalförd), eller?
För jag fick inte HFS+ på min lista iallf när jag formaterade den.

Ursprungligen av GaB:

Är HFS+ är det Mac OS Extended (journalförd), eller?
För jag fick inte HFS+ på min lista iallf när jag formaterade den.

HFS+ = Mac OS Extended. Journalförd är ett tillägg som kom i samband med nån Mac OS X version.

>Inte för att jag provat själv, men det verkar som om EXT2 kan både läsas och skrivas från Mac och Windows

Har du hittat drivrutiner för Windows? Här än så länge bara hittat ett program som kan läsa filerna och som dessutom är ganska klumpigt. Att få flera avancerade filsystem att fungera tillsammans är svårt. FAT/FAT32 saknar tex. information om läs- och skrivrättigheter så där är det bara att klunsa ner filerna. Men hur ska tex. Windows veta vilka rättigheter den ska sätta på en fil i EXT2/3?

1
Bevaka tråden