Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disney köper Pixar för 7.4 miljarder dollar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-01-24 23:19

Köpet är klart!

http://corporate.pixar.com/releaseDetail.cfm?ReleaseID=185239

Från Pixars pressrelease:
Burbank, CA and Emeryville, CA (January 24, 2006) – Furthering its strategy of delivering outstanding creative content, Robert A. Iger, President and Chief Executive Officer of The Walt Disney Company (NYSE: DIS), announced today that Disney has agreed to acquire computer animation leader Pixar (NASDAQ: PIXR) in an all-stock transaction, expected to be completed by this summer. Under terms of the agreement, 2.3 Disney shares will be issued for each Pixar share. Based on Pixar's fully diluted shares outstanding, the transaction value is $7.4 billion ($6.3 billion net of Pixar's cash of just over $1 billion).*

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-01-25 00:31

Bara att hoppas att detta blir bra då. Magkänslan är inte helt bra tycker jag. Pixar har verkligen profilerat sig som ett högklassigt företag med sina senaste filmer och jag tycker att Disney har halkat efter sedan länge. Känns lite som att Goliat äter upp David och om det är så blir det väl inte bra. Givetvis finns det stora fördelar också, t.ex. med utökat sortiment på iTMS och säkert ökade resurser.

Ursprungligen av gurne:

Bara att hoppas att detta blir bra då. Magkänslan är inte helt bra tycker jag. Pixar har verkligen profilerat sig som ett högklassigt företag med sina senaste filmer och jag tycker att Disney har halkat efter sedan länge. Känns lite som att Goliat äter upp David och om det är så blir det väl inte bra..

Snarare så blir det väl David som tar över Goliat. Jobs kommer bli en av de största aktieägarna i Disney och kommer att få väldigt mycket att säga till om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 01:22

Jojo, ska bli spännande och se vad Jobs kommer att "ställa till med" hos Disney...

Kan snacket om hur helylle Steve Jobs är som bara tjänar 1USD om året ta slut nu? Killen är ju ännu mer snorrik nu så det vore kul att slippa 1USD-snacket så fort det pratas företagsledare. Pengar är inget problem för grabben.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-25 07:55

Parallellerna med Apple - Next-köpet känns starka. Där skämtas det ju, med viss sanning, om att det i själva verket var Next som köpte Apple men lät Apple betala. Och kollar man på vilka som sitter på nyckelpositioner i Apple idag är det svårt att inte hålla med.

Så det blir intressant att se vad som kommer att hända i Disney de närmaste åren. En inte allt för vild gissning är att många kommer att bytas ut i toppen.

Jag hörde att han har 7% makt i Disney så han kommer väl inte ställa till så mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 21:34
Ursprungligen av draags:

Jag hörde att han har 7% makt i Disney så han kommer väl inte ställa till så mycket.

Aktieinnehavet på 7% gör honom till största enskilda aktieägaren, vilket i sin tur ger stor makt.

7% är ganska mycket faktist.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 21:37

edit<. vanilj tog mina ord

1
Bevaka tråden