Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir TVn svartvit?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter på en iMac G5 och vill få över bilden till TV för att kunna titta på film. Jag har ingen s-videoingång i TVn och har därför köpt en scartadapter. Bilden i sig blir bra med lite ändringar på datorns skärmupplösning - men jag får ingen färgbild på TVn.
Vad ska jag göra?

//Pär.

hmmm...stödjer tvn s-video alls?? prova att kanske köra en annan
scartingång om du har det....Kör själv genom en scartadapter men
bara en av mina scart ingångar som stöder s-video.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 00:36

Om din tv inte stöder s-video blir nog bilden s/v.

Pröva med komposit. Iinte lika bra bild, men det funkar (nästan) alltid.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-01-24 10:32

jag hade samma problem. men för mig var det bara att ändra frekvensen på skärmutgången, har för mig att det var från 50 till 60hz eller tvärtom...

Det är sant! Har hjälpt för mig flera gånger.

tack för svaren, jag köpte en liten "kompositplugg" och det grejjade biffen. Helt ok bild - och färg!

att bara ändra hz hjälpte inte för mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-29 19:17

Vad är en kompositplug? Jag har samma problem nämligen. Blir svartvitt även med kompositkabeln.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-30 16:23

Den där funkade ej:S

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 18:09

På min brors PC så har han en sladd och kör över via Tvn. Då blev det också svartvitt men ett program gjorde så det blev färg ändå.

Finns det inget liknanade program till mac?

Ursprungligen av Ian.C:

På min brors PC så har han en sladd och kör över via Tvn. Då blev det också svartvitt men ett program gjorde så det blev färg ändå.

Finns det inget liknanade program till mac?

För mig blev det svartvitt när jag skulle använda TVn som skärm, men då upptäckte jag att den var inställd på NTSC och inte PAL, när jag ändrade det så blev det färg:)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 09:56

Har ni två scartuttag på tv:n så kan ni testa å det andra. Själv kan jag bara få färg i det ena scartuttaget.

Det finns uppenbarligen flera typer av scartkablar också.. Jag körde scart från min DVD (HK DVD-1) just när jag köpt den, men fick bara svartvitt.. frågade på affären där jag köpt den varför det blev så, och de sa att jag behöver en RGB-scartkabel. Var skeptisk, men köpte och tänkte att jag kan lämna tillbaks den om det var skitsnack.. men det funkade ypperligt med den nya kabeln

1
Bevaka tråden