Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priserna på iMac G5

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flera återförsäljare tar bara 400-500 Kr mindre för iMac G5 än för den nya med Intel, det tycker jag verkar sniket, Inwarehouse t.ex har 90 st 20" och 70 st 17" i lager, borde vara läge för lite bättre rabatt, i nån morgontidning utnämde de dom gamla macarna till "vita bojsänken"

Apple höjde priset med 300 kr på 17"-modellen med Intel-processor och lät priset för G5-modeleln vara oförändrat.

Ursprungligen av Hallberg:

Flera återförsäljare tar bara 400-500 Kr mindre för iMac G5 än för den nya med Intel, det tycker jag verkar sniket, Inwarehouse t.ex har 90 st 20" och 70 st 17" i lager, borde vara läge för lite bättre rabatt, i nån morgontidning utnämde de dom gamla macarna till "vita bojsänken"

Vita bojsänken låter lite väl hårt med tanke på att de i dagsläget och ett tag framöver är bättre än Intel-imacarna med de flesta program.

Det är svårt att "tala marknaden till rätta" och lite som att slåss mot väderkvarnar... Det sköter sig väl själv på det sättet att folk inte lyckas sälja sina begagnade maskiner om man begär för mycket för dom.

Jag tycker mig ana ganska många trådar som startar som den här av en potentiell begagnatköpare som försöker snacka ner priserna.

I praktiken tror jag att macmarknaden avstannar när priserna kanske borde falla. Dvs, man ger helt enkelt tusan i att sälja sin gamla trotjänare om man inte får ut det man vill för den.

Ursprungligen av ace4711:

Det är svårt att "tala marknaden till rätta" och lite som att slåss mot väderkvarnar... Det sköter sig väl själv på det sättet att folk inte lyckas sälja sina begagnade maskiner om man begär för mycket för dom.

Jag tycker mig ana ganska många trådar som startar som den här av en potentiell begagnatköpare som försöker snacka ner priserna.

I praktiken tror jag att macmarknaden avstannar när priserna kanske borde falla. Dvs, man ger helt enkelt tusan i att sälja sin gamla trotjänare om man inte får ut det man vill för den.

Rätt - men detta handlar inte om begagnade maskiner. Han pratar om de iMac G5 som finns kvar i återförsäljarnas lager och butiker, och som han tycker borde prissänkas lite mer...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Rätt - men detta handlar inte om begagnade maskiner. Han pratar om de iMac G5 som finns kvar i återförsäljarnas lager och butiker, och som han tycker borde prissänkas lite mer...

Ja, jo. Min kommentar blev nog lite missriktad i just den här tråden. Men, jag tror generellt att priserna är högre än vad vi kunder hoppas på. Vare sig vi köper begagnat eller nytt. Har vi någonsin sett nån ÅF sälja Mac till förvånande billigt pris? Jag tror att PPC-macarna står sig bra ännu, dels för att många viktiga program faktiskt går mycket snabbar på PPC än x86 innan dom finns som univerial binary, men också för att marknaden inte är "perfekt" och håller sig informerad. Om Apple sänker sina priser så sänks inte priset på begagnatmarknaden i samma sekund, som det skulle göra på en perfekt marknad. Inte heller uppdateras priserna på befintliga burkar i butikerna på direkten.

Om G5-iMacarna inte går att sälja till dagens pris kommer dom säkert att sänkas en bit. Jag är rädd för att vi inte kommer att tycka det blir billigt.

Själv har jag en 20" iMac, och jag vet inte vad den kan tänkas vara värd idag. Jag får nog behålla den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-23 19:20

Jag är på jakt efter en 20" G5 och tänker att när leveranserna av intelMacarna kommer igång så frigörs också en hel del gamla Macar. Man vill inte sälja förrän man har laddat över sina gamla grejer.

Affärerna chansar kanske lite för att se hur bra intel är. Skulle de inte hålla måttet så har de ju bra Macar kvar. Och i så fall kommer inte prissänkningen före man kan sälja intel rakt över disk eller med kort leverans.

Är intelMac en bra Mac så kommer förmodligen andrahandsvärdet också att sjunka kraftigt då såvida inte flera PC-användare börjar inse att en gammal Mac är bättre än en ny PC!

Jag tycker att det är mycket som står och väger just nu och att det är svårt för alla huruvida man skall sälja billigare eller vänta med att köpa.

Ursprungligen av palleb:

Jag är på jakt efter en 20" G5 och tänker att när leveranserna av intelMacarna kommer igång så frigörs också en hel del gamla Macar. Man vill inte sälja förrän man har laddat över sina gamla grejer.

Affärerna chansar kanske lite för att se hur bra intel är. Skulle de inte hålla måttet så har de ju bra Macar kvar. Och i så fall kommer inte prissänkningen före man kan sälja intel rakt över disk eller med kort leverans.
.

Precis och dessutom, med tanke på macars usla marginaler så är nog de flesta återförsäljare inte intresserade av att sänka priset förrän de inte längre har något alternativ.

1
Bevaka tråden