Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har FORTFARANDE inte vågat köpa minnen till min beige G3 Desktop då jag ej förstått mig på vilka minnen man ska köpa för att få så billigt som möjligt och samtidigt att de ska funka i datorn!!!

HAR sökt på forumet, men ej hittat det jag vill veta!!!

Läste att man på ett pc133 256mb minne MÅSTE ha 16 chip eller "minnesbanker" för att om man bara köper ett med 8 så får man bara 128mb (vill INTE att detta ska hända)...

Men pc133 med 256mb och 16 chip i har jag BARA hittat för 700-1000kr per styck (är alltså 2100kr MINST för att fylla datorn)...

Begagnat VÅGAR jag INTE köpa ifall att jag skulle få ett med endast 8 chip, och att fråga alla på exempelvis tradera som säljer 256mb pc133 OM det är 16-chip de har ORKAR jag bara inte!!!

Då undrar jag: HUR är det med PC100-minnen, gäller denna "16-chip regeln" även för dessa minnen???

Ojojoj, detta kommer ju bli dyyyrt!!!

I orginal är det ju PC66 minnen har du kollat efter sådanda minnen? De förekomm ju på pentium 1 och kanske pentium 2 tiden med 66 MHz buss. Fast stora lär de inte vara

Nja, hittade faktiskt flera dubbelsidiga (som de faktiskt kallas ) på tradera!!!

Men nu är frågan hur mycket minne jag kan stoppa i denna!? Om det har någon betydelse så har jag rom:
Rev. 1: $77D.40F2

Men på lowendmac.com står följande:
RAM: 32 MB (expandable to 768 MB, desktop version requires low profile DIMMs)

På apple history står:
Maximum RAM: 768 MB

MEN på everymac.com står istället följande:
Maximum RAM: 384 MB (768 MB)
Vilket tydligen betyder följande:
Revision shipped after May 1, 1998 supports 768 MB of RAM.

Så har man alltså en Revision INNAN 1:a maj -98 så funkar INTE 768mb ram, eller de andra två sidor stämmer "bättre"???

Läste även att G3 Minitowern är en "nyare" design/modell, men gäller detta även i "Revisionen"???

SNÄLLA hjälp!!!

1
Bevaka tråden