Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clienten skall hämta hemkatalogen från servern istället

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-01-19 16:24

Hej.

Vet någon hur man får så att när användaren loggar på sin lokala dator så skall den styras att först kolla om användarens hemkatalog ligger på Xservern och då hämta hemkatalogen från servern istället även om användarkontot till en början även ligger kvar på lokal client som backup.

Jag har i Kataloginställningar configat LDAP i clienten mot Open Directoryt på Xservern. Det funkar galant så länge användaren inte finns på clienten alls, men om jag loggar på som "Annan" och skriver samma användarnamn och lösen som ligger på lokal disk så tar clienten lokal hemkatalog iallafal.

Jag testade att i NetInfo ändra sökvägen från befintlig lokal hemkatalog till en hemkatalog som inte finns på lokal disk, men då skapades det bara en ny hemkatalog på lokal disk och när jag loggade på som användaren igen så fick jag den nya hemkatalogen istället för den som ligger i Open Directory´t på servern. Tanken var ju god iallafall....

Har någon ett tips vore jag ytterst tacksam!

Ha dé gott!!

//Mats McLund

Kanske....

du skulle behöva lite extern konsultation....

//Johan

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-01-20 07:51
Ursprungligen av Johan Granström:

du skulle behöva lite extern konsultation....

//Johan

Todé....

//McLund

1
Bevaka tråden