Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Universal Binary från XCode/Cocoa

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 10:35

När man bygger sitt program som en universal binary i XCode, och det är rent Cocoa, är det något som skiljer PPC-varianten från x86-varianten då? Kommer det att funka rätt av?
Hur är det med att läsa data från fil, typ att läsa en integer, med hänseende till big/little endian? Sköts sånt automatiskt? Har liksom inte tillgång till en intel-mac ännu så jag kan inte testa själv.

anders på g att universalisera

Binären skiljer sig såtillvida att det är Intelanpassad kod som körs, men beteendet är garanterat att vara exakt likadant. Vad gäller filer beror det helt på vilken typ av fil det gäller. Textfiler som du öppnar med Cocoametoder fungerar normalt, likaså property lists, även binära. Om du däremot har ett eget filformat där du läser in t ex NSData-blobbar och plockar ut integers från det behöver du tänka på endianness. Det vill säga, alla gånger du själv hanterar binär data mellan plattformar (filer, nätverk) ska du tänka på formatet. Det finns funktioner i libkern/OSByteOrder.h för att byteswappa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 13:52

Tack för svaret!
Det är en binär fil som iTunes skapar (CD Info.cidb) och gör som du säger, så jag kanske måste kolla över det då. Gissade att det nog skulle vara det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 16:11
Ursprungligen av waehlby:

Tack för svaret!
Det är en binär fil som iTunes skapar (CD Info.cidb) och gör som du säger, så jag kanske måste kolla över det då. Gissade att det nog skulle vara det.

Eventuell relaterat.

http://www.cocoabuilder.com/archive/message/cocoa/2006/1/16/154473

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-01-19 15:39

Detta kan ev vara till hjälp, från Growl-projektet.

http://brok3n.org/archivesextreme/2006/01/growl_universal.html

1
Bevaka tråden