Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbpublicering för noviser

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 16:06

Har fått uppdraget att skapa ny design på båtklubbens hemsida. Önskemålet är att den ska lätt gå att uppdatera för noviser och gärna med möjligheten till ett internt forum.

Jobbar själv i Dreamweaver och har kört Contribute mot någon kund, men har inte enbart positiva erfarenheter av detta. Är rädd att det ändå blir för komplicerat och att det kan bli för mycket support från min sida. Vad jag söker är enklast möjliga webbpubliceringsystem.

Någon som har tips??

/Jocke

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-16 19:15

Apples nya iWeb verkar rätt enkelt att jobba med.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 19:24

Rapid Weaver har jag börjat med. Finns som begränsad shareware att pröva. Jag är nöjd. iWeb ska man skaffa .mac med om det ska vara enkelt. Rapid Weaver kostar runt 300 kr och fungerar mot ftp server och .mac om man vill. Har uppdateringsfunktion, så den bara laddar upp ändringarna man gör varje gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 23:10

Om ni är nyfikna på hur RapidWeaver fungerar så rekommenderar jag ScreenCastsOnline som har två videos som demar produkten. I slutet av demon finns en kod som ger rabatt om man vill köpa mjukvaran.

http://donmc.libsyn.com/index.php?post_id=37133

Det smidigaste är nog att använda någon databas om det ska gå enkelt att lägga till och ändra information. Även om WordPress visserligen används mest till webbloggar så så kan det även fungera bra till det här. I annat fall kan en wiki-lösning vara väldigt smidigt. MediaWiki är en väl använd sådan, bland annat så är projekten kring Wikimedia Foundation (bland annat Wikipedia) uppbyggt kring det.

Forum finns det hur många som helst av i princip. PunBB och phpBB är vanliga. Men om man vill kan man skriva sitt eget.

Kolla in Rapidweaver!
Vet ej om Forum kan läggas in, men läs disk.forumet på www.realmacsoftware.com - där brukar alla tänkbara idéer diskuteras.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Kolla in Rapidweaver!

Det kräver väl i så fall att den person som ska uppdatera materialet har RapidWeaver? Och i längen även en Mac. Det går ju att ändra koden manuellt, men då kommer inte noviser åt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 23:50
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Vet ej om Forum kan läggas in...

Jag läste i FAQen till RapidWeaver att man kan få forum genom http://www.haloscan.com/
Detta borde väl fungera även utan RapidWeaver. Jag har inte använt det själv så jag vet inte om det är bra. Om nån annan har använt det är jag nyfiken på kommentarer.

Jag har en annan rekommendation. I likhet med Björn Leander ovan låter det som om ett Open Source CMS som tex Wordpress eller något av de många andra som finns skulle passa. Dvs man installerar en programvara (oftast byggd i PHP/MySQL) på webbservern.

Då kan man efter denna installation och lite anpassningar (lägg till logo, namn, kontaktuppgifter, gör kategori-indelning, välj en snygg template mm) låta alla de som skall kunna arbeta med informationen på webbplatsen, göra det i en webbläsare, om de har rätt användarnamn och lösenord.

Ett antal Open Source CMS kan du läsa om och även testa på denna webbplats:

http://www.opensourcecms.com/

(WordPress finns inte med på siten ovan, kolla därför istället på den webbplatsen som länkades till i Björns inlägg ovan. Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta en demo av WordPress, någon som vet var det finns?)

Fördelarna med denna lösning är:

* Alla med rättigheter kan bidra till webbplatse, bara de har tillgång till internet och en webbläsare och en del kunskaper (en del av dessa CMS är mycket enkla, andra har många funktioner och kräver tid att lära sig)
* Ingen installation på klientsidan.
* Inga kostnader för programvaran, då den är Open Source.
* Dessa Open Source-programvaror har många funktioner och är ofta mycket väl testade. Forum är en sådan funktion som en del av dem har inbyggt, eller så kombinerar man ett CMS med ett forum.
* Det finns en stor användargrupp som skapar tillägg till en del av dessa, tex finns det en stor mängd templates (jmfr med skins) med färdiga utseenden för en webbplats. Dessa är också Open Source och kan laddas hem och installeras lätt.

Nackdelarna med denna lösning är:

* Webbhotellet måste ha stöd för PHP/MySQL, visserligen mycket vanligt, men det kan kosta något extra.
* En del tekniska kunskaper krävs för att installera det hela och konfigurera det så att utseendet, strukturen mm, stämmer med vad man vill och att de funktioner man vill ha är "på" och fungerar som de skall. En lösning på denna sista punkt är att man kan uppdra åt någon med tekniska kunskaper att göra detta. Det finns även företag som arbetar med sådant. Därefter kan man jobba vidare med detta själv.

Lycka till!

1
Bevaka tråden