Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Mac på Plasma

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 17:34

Funderar på att skaffa en gammal G4 och köra itunes och viss surfning från vardagsrumssoffan med. Någon som har erfarenhet av hur bilden blir på en billigare Plasma (852x480)

Ps. Har för tillfället ingen Dator att testa detta med. Ds.

Min lilla erfarenhet är att os x inte är dunderkul i så låg upplösning. Bilden borde så sett bli helt ok, för jag förmodar att plasmatvn har vga-ingång.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 18:10

Det är inte särskilt bra att köra på Plasma. Första och främst funkar det inget vidare med så låg upplösning dessutom så kan skärmen skadas ifall samma bild visas under en lång tid, det kan tydligen bränna fast på skärmen. Detta är iallafall vad jag har hört, rätta mig ifall jag har fel. Det funkar nog jättebra till att kolla på film och att spela lite spel.

Jag skulle helst inte koppla datorn till en TV med den upplösningen, på tok för låg.
Vanlig PAL ligger på 752x576, t.o.m det tycker jag är för lågt i OSX, OS9 funkar en aning bättre.
Vet inte riktigt hur det funkar med Plasma TV, men jag "tror" inte att bilden kan brännas fast, på min CRT TV bränndes det nästan fast en gång dock när jag lät samma sak visas några minuter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 23:06

De flesta plasmaskärmarna (iaf nyare sådana) har teknik för att förhindra inbränning, t.ex. genom att flytta bilden emellanåt.
Håller med om att det är för låg upplösning för att vara en trevlig upplevelse. Tror att det blir svårt att läsa.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-20 11:59

Vet inte om det är så att du redan har plasman eller inte. Ifall du inte köpt den ännu så skulle jag rekomendera att köpa en hd-förbered med högre upplösning.

1
Bevaka tråden