Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Your computer's clock is set to a date....

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 11:45

Hej alla,

Köpte min iBook 12" i September förra året. Sporadiskt ibland när jag drar igång min iBook från att den har varit i viloläge ett par dagar så kommer den här dialogrutan fram:

Jag tror det har även hänt när iBooken varit helt avstängd (ej i viloläge). Hursomhelst när jag går in i data & time så är datumet korrekt inställt. Någon som varit med om något liknande? Reparation?

Kollar den mot den tids-server som finns för oss typ Europa? Klicka annars för detta så löser sig nog problemet.. se i datum & tid där finner du detta, ja i systeminställningar. Detta kan uppstå OM du använt dig av att zappa RAM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 15:33

Det är ikryssat att den skall synka mot en server (europa.time.apple.com).

Zappa RAM har jag nog inte gjort. Vad innebär det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 15:39

Det är nog så att batteriet sjunger på sista versen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-12 15:59

Logostik kortet batteri är nog slut.

Skulle vara märkligt om batteriet dog efter bara 18 månader... att zappa PRAM gör att snudd på allt nollställs, ingen större skada sked om du testar detta.

Håll ned Command samt Alt vid uppstarten och släpp tangenterna när du hört macen ploinga till TVÅ gånger. Bl.a så ställs klockan till ett helt annat och äldre datum. I princip så lutar mycke ändå att det lilla batteri som "what" pekar på kan vara deffekt. Osäker på OM man kan byta detta utan att lämna in den. Som jag minns det så betyder PRAM parameterminnet och borde (?) finnas i en minnesmodul... fast jag kan ha snurrat till detta lite...

Fråga: Har du något extra minne i iBooken så testa med att plocka bort det som du köpt som extra minne... hyffsat många rapporter finns om minnen som ställer till problem - om felet finns där så är ddet ganska troligt att du fått livstids garanti på detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 21:37

Olle,

Min iBook är köpt i standardutförande. Har inte än så länge köpt något extra minne till den (men tänker väl göra det vid ett senare tillfälle). Du menar att batteriet är 18 månader? Är det inte mindre då jag köpte iBooken i September förra året eller menar du 18 månader efter det vart tillverkat? Hursomhelst om jag inte ser några förbättringar vem kontaktar man då? MacForum (där jag köpte iBooken) eller Apple?

Rättelse: Att zappa PRAM görs med 4 tangenter inte två som jag råkade skriva. Dom är PR ihop med Command Alt

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-01-13 17:08

Ja ditt backup batteri verkar definitivt vara kasst, och nej det skall det inte vara inte efter 18 och definitivt inte efter 4 månader. Kontakta Macforum om detta,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 20:51

samma sak händer mig, har haft min ibook 1 år typ, har 768 mb ram installerat från början, verkar skumt.

Jag har så sällan problem med min iBook G4 12" (köpt juni 05, 768MB RAM) att när jag förra veckan fick någon slags motsvarighet till blue screen of death (jag är en switcher) och var tvungen att använda shift-ctrl-alt-start för att tvinga den att starta om var jag alldeles kallsvettig. När jag genomfört detta och iBooken startade upp som den skulle fick jag exakt samma meddelande om klockan. Jag drar slutsatsen att någon slags återställande av grundinfo hade ägt rum i och med att jag tvingade omstart...

1
Bevaka tråden