Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Turkiskt tangentbord till iBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-12-19 18:54

Hej. Skulle behöva ett råd och ett svar: Min fästmö som är Turkiska och bor i Istanbul skulle behöva en dator, och jag funderar på att köpa en beg iBook till henne. Men kan hon koppla ett Turkiskt tangentbord och köra på ett svenskt eller engelskt "Tiger"? Eller förutsätter det att man har en Turkisk version av "Tiger" installerad?/Tomas
Ps Datorer är så mkt billigare här i Sverige....

Man kan ändra sprak pa tigern under "systeminställningar". Jag kör en amerikansk version av tiger men har ändrat den till svenska. Det ska alltsa funka.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 19:10

Det borde gå alldeles utmärkt. Både Turkiska och Arabiska går dessutom ju att välja som språk så det skall nog inte vara några som helst problem.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-01-05 12:25

... Ok - tack ska ni ha...

Och om jag har förstått det rätt, går jag in under systeminställningar, ändrar språklistan till turkiska (jag lägger turkiska överst), och att jag ocks ändrar indatafliken till turkiska, startar om datorn - och vips - så ska datorn vara Turk!

Och det svenska tangentbordet på datorn fungerar inte längre som svenskt utan som turkiskt, bara det att det som står på tangenterna stämmer inte - utan det är det turkiska varianten av tangentbordsuppsättning som gäller....

Och när hon kopplar in ett externt turkiskt tangentbord så ska det fungera precis som tänkt...

Du behöver inte ens starta om..

  • Medlem
  • 2006-01-05 13:44

Kan ev behövas turkiskt typsnitt också. De flesta tecknen finns redan när man har den svenska uppsättningen, men tecken som ,S och ,C (tror du vet vilka jag menar) finns inte original. Annars finns de andra under alt-tangenten.

Iyi güner!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-01-06 00:23
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kan ev behövas turkiskt typsnitt också. De flesta tecknen finns redan när man har den svenska uppsättningen, men tecken som ,S och ,C (tror du vet vilka jag menar) finns inte original. Annars finns de andra under alt-tangenten.

Iyi güner!

... Iyi aksamlar... Men vänta nu lite.... Hur installerar jag Turkiskt typsnitt? Och var hittar jag informataion om vilka tecken som finns vart... ? Tex "under alt-tangenten"?.../Tomas

  • Medlem
  • 2006-01-06 00:30

googla litet, gjorde jag för nåt år sen när jag behövde det. Finns även gratis turkiska typsnitt att ladda ner. Litet meck att få till det men fick det att funka sist. Använder inte det så mycket nu.

http://www.wakeup.org/mac/

http://www.ic.arizona.edu/ic/babur/turkishfonts.htm

http://tlt.psu.edu/suggestions/international/bylanguage/turkish.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 14:49

Ska gå fint, kör iBook med amerikansk tangetbord och svensk tangetbordlayout. Funkar fint.

1
Bevaka tråden