Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cam till MSN? + Problem att ta hem Firefox

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en Imac G5 som jag är nöjd med.. Men, när jag ska ladda ner Firefox funkar det inte?? Sen undrar jag om det går att använda Cam på Msn eller ett liknande program :rolleyes:

Vad är det som inte fungerar? Kan du beskriva lite närmare?

Jag lyckas ladda ner programet till datorn, men sedan när jag ska öppna det kommer det bara upp en liten ruta. Som jag har förstått är jag inne i programet då? Men när jag väl har kommit till den där rutan vet jag inte hur man ska ladda ner?

Kommer det upp en liten vit låda som ikon? Det är en virtuell disk. Dra Firefox-ikonen från den till din programmapp och starta programmet därifrån.

Webcam i MSN kan du använda i aMSN och Mercury, har itne testat själv, men jag kan iaf ta emot.
Eftersom det inte är helt utvecklat än så går det ganska segt att ta emot video, men det funkar iaf.

Okay, ska testa det! tack så mycket för hjälpen

Vad är det för skillnad på amsn och vanlig msn? Sorry, det funkar inte med cam i mercury! Har redan försökt!

Vanliga MSN för mac stödjer inte webbkameror, tyvärr. Därför behöver man använda andra program som t.ex. aMSN.

Okay, det låter ju jätte bra Så man kan vara säker på att webb kameran funkar om jag installerar aMSN?

Du kanske måste installera macam också, då får du med ett program som du kan spela in och ta bilder med kameran och så får du även med en plug-in som du ska lägga i
Hårddisk/Bibliotek/QuickTime

har jag för mig.

Eller har du imacen med inbyggd webcam?

Okay! Nä, jag har inte det. Men måste man använda Quicktime? Skulle inte VLC vara att föredra? Gillar det bättre

Nej men alltså, det är en plug-in för QuickTime, sen om man ska använda webcamen så använder programmet sig av plug-inen i QuickTime-mappen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-02 17:10

Det är väl bara att köra Programuppdateringen. Finns under Äpplet.

Jag såg det! :eek: värsta bra ju

Men ska aMSN verkligen vara så segt? Kändes ju inte alls roligt att använda det, då det stannar upp sig så man måste tvångsavsluta :S Vad är det som är fel?

Som sagt, den här saken är inte riktigt utvecklad på Mac-fronten än, du kan ju testa med Mercury också om du vill, men det får inte vidare snabbt, allt tack vare att Microsoft är så "svordom" snåla så att privatpersoner måste försöka utveckla det själv.

Stor suck!! Blir inte du less på att msn (eller ngt annat chatt program alltid skiter sig?) Vill ha ett klockrent, snabbt och smidigt.. Men det verkar ju vara omöjligt att få tag på om man har mac..

Ursprungligen av Caroline Vikström:

Stor suck!! Blir inte du less på att msn (eller ngt annat chatt program alltid skiter sig?) Vill ha ett klockrent, snabbt och smidigt.. Men det verkar ju vara omöjligt att få tag på om man har mac..

Lätt, snabbt och smidigt. Jag använder AdiumX, funkar klockrent. Men saknar ju den lilla funktionen att visa webcam från MSN, men AIM/ICQ klarar den av.

Går att modifiera kraftigt med nya utseenden osv också.

Nån gång lyckas väl stackarna som utvecklar programmen gratis till oss, vi skulle ha haft det för länge sen redan från Microsoft, jag har t.o.m skickat in en jättebra idé till dom om hur man ska göra men dom har bara ignorerat den.
Tänk själv hur enkelt det är för dom om dom gör såhär:
1.Bestämmer sig för en bra codec som är bra komprimerad men också lätt att spela upp
2.Bygga in den codecen i Windows och Mac versionen av MSN
3.Släppa nya versioner!!

Det som MS skyller på är ju att de använder en gammal codec i sin nuvarande MSN som inte kan konverteras så att den funkar i Mac, det ända de vill är att få Apple att se dåligt ut genom att låta endast Windows-användare använda webcam och godsaker i MSN.

Meeeen...om inte jag minns fel så stod det här på forumet för ett tag sedan att ma nkunde på nåt sätt använda iChat för MSN, vet inte om man kunde använda webcam funktionen dock, men om det går så skulle det ju va kul för dig.

Ja, får försöka mej på båda dom där då

Jadu, det måste ju vara några som vill att imac ska se dåligt ut om man jämför med windows =/ Vi lever ju trots allt på 2000-talet. Tycker att det inte borde vara så svårt att fixa? Klarar man att fixa msn för PC så ska man väl klara av det utan problem på iMAC.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-03 10:21
Ursprungligen av Caroline Vikström:

Ja, får försöka mej på båda dom där då

Jadu, det måste ju vara några som vill att imac ska se dåligt ut om man jämför med windows =/ Vi lever ju trots allt på 2000-talet. Tycker att det inte borde vara så svårt att fixa? Klarar man att fixa msn för PC så ska man väl klara av det utan problem på iMAC.

Problemet är ju att Microsoft inte vill släppa ett bra MSN-program för Mac eftersom de då förlorar ännu en hållhake för att låsa kvar användare i Windows-träsket. Därför har de helt medvetet släppt en fullkomligt medioker MSN-klient för Mac OS X. Ett typiskt exempel på Microsofts företagsmentalitet.

Nu är det ju ändå så att det finns en helt grym MSN-klient för Mac som heter AdiumX. Den klarar dock inte videochat än så länge, så tycker man att det är en viktig funktion får man köra aMSN, som också fungerar alldeles utmärkt, men inte är lika snygg som Adium.

Vill du kunna sända och inte bara ta emot video med aMSN måste du ha en drivrutin för din webcam. Det finns tre olika drivrutiner för webcam på Mac. Kolla upp vilken modell av webcam du har och installera den drivrtin som stödjer just din kameramodell. De olika drivrutinerna hittar du här:

iOXexperts ($$)
http://www.ioxperts.com/products/webcamx.html
Macam (gratis)
http://webcam-osx.sourceforge.net/
UsbVision ($$)
http://www.macupdate.com/info.php/id/14209

Vilket märke är det på din webcam Caroline?

När du gjort detta kan du både ta emot och sända video med aMSN.

Jag testade att ta emot video från en kompis med PC-MSN igår med aMSN och jag tyckte kvaliteten på videon var helt ok, långt över förväntan faktiskt.

Men MSN...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 09:45

Vad är det för fel på iChat?
Man har väl bara Mac-kompisar ju!

Ursprungligen av Caroline Vikström:

Men, när jag ska ladda ner Firefox funkar det inte??

Kan ju vara så att filen blev skadad när du laddade ned den, försök hämta den på nytt. När du öppnat den nedladdade filen så drar du själva programmet till din mapp där alla de andra programmen finns... sedan är det som vanligt, dvs. dubbelklicka och vänta någon sekund innan du ser webbläsaren.

Adiumx är ju sådär =P Försöker mej på ichat men det känns lite surt att betala :S

Jag har ingen webcam än så länge! Vill se hur alla dom här chatt programen fungerar först Men tack så mycket allihopa! Ni har varit till stor hjälp!

Ursprungligen av Caroline Vikström:

Försöker mej på ichat men det känns lite surt att betala :S

Betala för vad?

Ichat, när jag skulle försöka registrera kontot kom det upp ngt betal grejs.. då vågade jag inte gå längre

Nejdå, iChat är gratis. Antingen skaffar du ett provkonto på .mac (efter att provtiden är slut kan du fortsätta använda ichatkontot) eller ett vanligt AIM-konto.

http://www.aim.com/

Nu har jag laddat ner det du länkade till. Men när jag har laddat ner den på filhämtaren så står det att det är klar. När jag sedan trycker på öppna så händer det ingenting! Varför fungerar det inte för? =(

Ursprungligen av Caroline Vikström:

Nu har jag laddat ner det du länkade till. Men när jag har laddat ner den på filhämtaren så står det att det är klar. När jag sedan trycker på öppna så händer det ingenting! Varför fungerar det inte för? =(

Jag menade bara att du kunde skapa ett AIM-konto där.

Klicka på "Don't have a screen name? Get one FREE!" och skapa ett konto. Sen fyller du i uppgifterna i iChat.

Bevaka tråden