Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att rädda 45Gb Mp3 på min tjutande LaCie

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kållered
  • 2005-12-22 09:07

Hej Mac´s

Jag råkade ut för en olycka för någon månad sedan, jag råkade dra med mig min 250Gb, LaCie Porsche, i golvet. Den vägrar ta kontakt med min Mac G4, och visar sig inte på skrivbordet.

När jag sätter på den, brummar den snabbt och sen efter en nanosekund, ger den ifrån sig tre korta tonstötar, låter som en varningssignal.

Vet någon, kan någon säga vad som ev. skett och om den är körd eller om det kan finnas någon som vet vart man vänder sig för att ev. kunna rädda min musiksamling. Jo, jag vet jag hade ingen backup

MVH

Maths/ Göteborg

Har råkat ut för ett liknande öde just nu, fast min gick inte i golvet. Jag har transporterat den i en väska och nu ger den ifrån sig två tonstötar och sedan dött som disco. Jag kan uppgradera FW på den så det verkar vara disken som inte vill vakna.

Vad kan man förvänta sig för stryktålighet (i brist på bättre ord) från en extern disk. Min iPod trillade ur fickan när jag cyklade häromdagen och det bekom den inte det minsta. LaCiedisken däremot verkar vara extrem känslig om det nu är så att disken har pajjat.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2005-12-23 01:48

Hjälp att rädda 45Gb Mp3 på min tjutande LaCie

Ursprungligen av Daniel F:

Har råkat ut för ett liknande öde just nu, fast min gick inte i golvet. Jag har transporterat den i en väska och nu ger den ifrån sig två tonstötar och sedan dött som disco. Jag kan uppgradera FW på den så det verkar vara disken som inte vill vakna.

Vad kan man förvänta sig för stryktålighet (i brist på bättre ord) från en extern disk. Min iPod trillade ur fickan när jag cyklade häromdagen och det bekom den inte det minsta. LaCiedisken däremot verkar vara extrem känslig om det nu är så att disken har pajjat.

Hej Daniel, det var bussigt att du svarade så snabbt. Så din point är, uppgradera FW, att det kan vara problemet? Kanske kan prova med det, den ligger just nu hos min datadoktor, som aldrig har hört ngn HD ge ifrån sig sånt öväsen, men jag kvotar detta medd till honom för en kommentar va han tror.

Håller med, det skall va j-a snyggt i Porsche design, men ngn krock tål den inte. Har en Pocket LaCie, den har rågummi på alla kanter, och den har varit med ett tag som backup och har varit bra med FW.

Igen, tack t.v. och trevlig helg.

Ursprungligen av Maths:

Hej Daniel, det var bussigt att du svarade så snabbt. Så din point är, uppgradera FW, att det kan vara problemet? Kanske kan prova med det, den ligger just nu hos min datadoktor, som aldrig har hört ngn HD ge ifrån sig sånt öväsen, men jag kvotar detta medd till honom för en kommentar va han tror.

Håller med, det skall va j-a snyggt i Porsche design, men ngn krock tål den inte. Har en Pocket LaCie, den har rågummi på alla kanter, och den har varit med ett tag som backup och har varit bra med FW.

Igen, tack t.v. och trevlig helg.

Vad jag menade var att det nog är disken och inte den övriga elektronik som sitter i chassit som pajjat eftersom jag kan uppgradera FW på den, men inte mounta disken. Underligt att det kan skilja sig så mycket i "krocksäkerhet" mellan en exern disk och tex. min iPod (cykelkraschen...).

Skall gnälla lite på stället där jag köpte och se vad det ger.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-12-23 00:02

Vilken tur i oturen du har att det "bara" är mp3-filer! Tar förstås ett tag att rippa alla dina CD igen, men den möjligheten, plus att du oftast kan ladda ner musiken igen från musiktjänsterna du köpt filer ifrån gör ju att du slipper förlora din musik. Fast som sagt, måste ta en himla lång tid att rippa allt igen, om det är CD du använt... lycka till i alla fall.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2005-12-23 01:50

Hjälp att rädda 45Gb Mp3 på min tjutande LaCie

Ursprungligen av sparrow:

Vilken tur i oturen du har att det "bara" är mp3-filer! Tar förstås ett tag att rippa alla dina CD igen, men den möjligheten, plus att du oftast kan ladda ner musiken igen från musiktjänsterna du köpt filer ifrån gör ju att du slipper förlora din musik. Fast som sagt, måste ta en himla lång tid att rippa allt igen, om det är CD du använt... lycka till i alla fall.

Hej, Nja, tur vet jag ej, men om den inte kan vakna igen så är det bara att börja om. Tack för omtanken......

iPodens disk snurrar ju inte lika snabbt antar jag.
En hårddisk på 7200rpm snurrar ju i 120 rps, det är ganska snabbt tycker jag och inte alls konstigt om maskineriet tar stryk av att först välta och sen flyga en stund och till sist landa hårt på ett golv och sen bli upp lyft igen och tillbakaställd, jag skulle ha dött iaf.

Det är möjligen inte så att Porche disken även har USB2 - om den har det så prova att mounta den den vägen... jag har (hade) en fw-disk där fimwaret var för okompatibelt med Tiger, den mountade snyggt via USB2 som combo lådan tacksamt nog var utrustad med.

1
Bevaka tråden