Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg att några ställt frågor efter mitt inlägg. Jag hatar min PB därför att wifi-mottagningen suger, batteritiden suger, skärmen suger, hårddisken suger, fläktljudet är ett skämt och processorkraften är diskutabel i förhållande till pris och motsvarande bärbara pc. Ville verkligen gå över till mac men så mycket nackdelar sammantaget med högt pris gör att det överväger fördelarna med mac osx. Det är inte ett måndagsex, PB12" låter och fungerar såhär under osx Tiger. Som tur är säljs min de närmsta dagarna utan att jag tappar alltför mycket pengar, ska bli oerhört skönt att bli av med den. Osx är bra, men Apples hårdvara känns extremt ointressant. Vet inte om jag ska köpa en 15" PB eller en Vaio.

sedan som blivande lärare i media så funderar man mycket på det moraliska och lagliga. Visst är det så att det kommer att sitta nått DRM-grunkogrej i intel-macen. Bra mot piratande men kanske sämre för integriteten. En annan fråga är ju hur dual core kommer att påverka batteritiden på de bärbara...

Massa frågor men inga svar förrens om 11 - 12 dagar!
Men där i mellan får vi fira av raketer och dricka skumpa.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-03 16:37

När iPod Shuffle skulle lanseras skrev ju bl.a. ThinkSecret om att den nya flashspelare skulle ha minst 2GB minne och färgskärm osv. Men det var ju nano som kom ett halvår senare.

Själv hoppas jag att det inte kommer några intel-macar då min iMac G5 kommer kännas utdaterad isf

Jag hoppas på intel-macar även om jag själv äger en imac G5 bara för att nått kul ska hända i mitt torftiga liv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 23:22

Ni med iMac G5 kan nog känna er lugna ett litet tag till, det är nog först och främst G4-modellerna som kommer få Intel-proppar i sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 11:48

Av nån konstig anledning känns denna stora happening ganska trivial, både personligen och om man tittar på ryktessidan. Det är ingen diskussion om potentiella fejkbilder och det är ganska glest mellan inläggen här i ryktesforumet... Och min mage är inte mer uppfuckad än vanligt. Det är konstigt om man ser till hetsen det var rörande mer triviala förändringar som den flashbaserade ipoden mm. Jag som precis skulle börja kränga chokladkalendrar med nedräkning en månad innan keynotes på ebay Vadan denna avsvalnad?

Och CoffeGBG tagga ner på kaffet så ersätts nog magbesväret med ett trevligt pirr istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-04 13:14

Visst blir jag besviken om det inte kommer en intelPB på tisdag, men det finns ett annat orosmoln som någon kanske kan skingra: Om den kommer så är det den jag ska ha. Men kommer mina viktigaste program att funka friktionsfritt på den? Jag snackar om Final Cut Pro, neoOffice, Gimp mfl? Apples egna vore ju fan om de inte portat för sin egen hårdvara, men alla opensourceprogram som blivit en skön del av tillvaron för oss?

Ursprungligen av pgjores:

Vadan denna avsvalnad?

Det verkar vara koncentrerat till en fråga egentligen: Får vi se Intel i en mac redan nu eller inte? Men folk kanske är helt säkra på att det kommer (och det pekar ju onekligen åt det hållet), så det finns inte så mycket mer att diskutera.

Personligen är jag nästan mer intresserad av om Apple gör slag i saken och levererar en boostad Mac mini med Front Row 2 som en media center-killer. Det vore ju verkligen någonting. Kanske genom användning av Intels Viiv-plattform.

Eftersom jag sitter på en ny iBook är det väl med blandade känslor jag ser på en iBook med dual core Yonah i...

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar vara koncentrerat till en fråga egentligen: Får vi se Intel i en mac redan nu eller inte? Men folk kanske är helt säkra på att det kommer (och det pekar ju onekligen åt det hållet), så det finns inte så mycket mer att diskutera.

Personligen är jag nästan mer intresserad av om Apple gör slag i saken och levererar en boostad Mac mini med Front Row 2 som en media center-killer. Det vore ju verkligen någonting. Kanske genom användning av Intels Viiv-plattform.

Eftersom jag sitter på en ny iBook är det väl med blandade känslor jag ser på en iBook med dual core Yonah i...

Jag ser återigen mest fram emot besvikelsen när alla hypade önskningar inte besannas. DET är det det roligaste med varje Keynote.

Jag tror att det kommer att hypas upp ännu mer under helgen och dagarna precis innan Keynoten. Jag håller även med Adrian B om att många nog redan är ganska övertygade om att det kommer åtminstone en Intel-iBook och en ny iPod Shuffle. Kanske även en Intel-Mac mini, det vore inte fel.

Hannibal, killen med koll på processorer på Ars Technica, har tittat närmare på lite priser och specar för Yonah som Intel precis släppt:

Intel posts Yonah pricing details

Han spekulerar i följande inför MWSF:

- Mac mini blir första macen med Intelprocessor. Endast single-core Yonah dock, mest för att en dual-core skulle göra Apples bärbara generade.

- Ingen iBook eller PowerBook på MWSF för de väntar på Merom-processorn. Merom ligger före planeringen och han tror det är vettigt att vänta in den.

- Om det trots allt kommer en bärbar med Intel så är det en single-core Yonah iBook.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 16:50
Ursprungligen av Adrian B:

- Om det trots allt kommer en bärbar med Intel så är det en single-core Yonah iBook.

Adrian: Tror du själv att det blir nån ny iBook...? (Man tycker att det skulle vara MWSF idag istället så man fått veta )

Ursprungligen av simonn:

Adrian: Tror du själv att det blir nån ny iBook...? (Man tycker att det skulle vara MWSF idag istället så man fått veta )

Jag vet ärligt talat inte. Den är gången är det svårt att gå på känsla tycker jag. Och fakta finns knappt. Inte ens på de ryktessajter som t.ex. Think Secret ([http://www.thinksecret.com/news/0512yonah.html]i denna artikel[/url]) finns egentligen inget mer än deras spekulationer kring vilken processor som går i vilken dator.

Jag hörde ett rykte att det blir en iBook med Centrino (vilket är namnet på den variant av Yonah som drar lite ström om jag förstått det rätt). Men hur trovärdigt det är eller om det gäller Centrino Duo eller Single vet jag inte.

En sak som jag har väldigt svårt att tänka mig är att Apple tillåter iBook ha bättre prestanda än PowerBook, inte ens om det bara handlar om några månader. Kommer det ingen ny PowerBook så tror jag att det är tveksamt att vi får se en iBook, eller möjligen då en med single-core.

Det skall bli mycket intressant. Jag står i begrepp att köpa en iBook till frugan och den enda anledningen till att jag väntar är att jag hoppas på en Intel-iBook på tisdag. Blir det trots allt ingen, så beställer jag helt enkelt den nuvarande iBooken, då vet man i alla fall vad man får.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 23:10

"En sak som jag har väldigt svårt att tänka mig är att Apple tillåter iBook ha bättre prestanda än PowerBook, inte ens om det bara handlar om några månader"

Jag har för mig att det har hänt förut, vet inte riktigt men har en känsla av att dasslocken hade samma eller t om högre mhz-tal än dåvarande powerbooks ett tag innan PBG4 kom?

Ursprungligen av PF:

Jag har för mig att det har hänt förut, vet inte riktigt men har en känsla av att dasslocken hade samma eller t om högre mhz-tal än dåvarande powerbooks ett tag innan PBG4 kom?

Helt rätt, det hade jag faktiskt förträngt. iBook hade en G3:a på 466 MHz medan PowerBook G3 "Pismo" hade endast 400 MHz. Men var iBooken snabbare för det? Njae, inte enligt denna artikel från den tiden på Insanely Great Mac:

Fact: The iBook SE/466 is not faster than the Pismo 400.
Fact: Neither is the iBook 366. Do the math.
Fact: 256K of on-chip cache cannot hold as many frequently-called instructions as 1MB can.
Fact: Pismo's system bus runs at 100MHz; the iBook's at 66MHz.
Fact: Pismo's memory bus runs at 100MHz and not the iBook's 66MHz.

Så frågan är egentligen, hur snabb behöver en Yonah-processor vara för att slå dagens bästa PowerBook? Räcker det med att köra single-core i Booken för att PowerBooken fortfarande ska regera? Hur bra prestanda/klockfrekvens har Yonah jämfört med G4? Många frågor bli're...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 02:15

Jepp. Men dagens powerbook är jämförelsevis trött, så Apple bör göra något.

Jo precis, eftersom dagens PowerBook är trött så har jag svårt att se Apple hotta upp iBook ännu mera (redan nu är de snabbaste iBookarna inte långt efter) innan något händer med PowerBooken.

En helt annan sak, men intressant: Från CES-mässan dräller det ut nya dual-core Yonah-baserade bärbara pc-datorer just nu.

  • Medlem
  • 2006-01-06 11:08

Varför tror ingen på uppdaterade Powerböcker?

Se på iTunes tex, där uppdaterade till v6 bara någon månad efter att v5 kom. Känndes ju helt ologiskt.

Skönt att Apple för en gångs skull jobbar med en leverantör som kan leverera:

Ursprungligen av Intel:

We'll ship the millionth Core Duo in three weeks.

Ursprungligen av Tim:

Varför tror ingen på uppdaterade Powerböcker?

Se på iTunes tex, där uppdaterade till v6 bara någon månad efter att v5 kom. Känndes ju helt ologiskt.

Jo, men mjukvara är en annan sak. iTunes 5 kom för att stödja Motorola-telefonen och podcast. Men videostödet kunde inte lanseras förrän video-iPoden var klar. Därmed kom iTunes 6. Sen att Apple fick dille på att öka versionnummer är en sak för sig, det hade lika gärna kunnat vara iTunes 5 och iTunes 5.1. Men de ville väl visa att detta med video var stort.

Hårdvarumässigt har Apple sällan (aldrig?) lanserat helt nya modeller av en produkt så pass nära varandra.

Men nu har det ju gått en tid sedan PowerBook kom, det är ju mer än bara en månad eller två. Och det finns många som faktiskt tror (och ännu fler som hoppas) på PowerBook redan nu. Däremot har de få rykten som kommit ut tytt på Mac mini och/eller iBook i första hand.

tror ni har fel när det gäller att apple innte kan släppa ibooks som är snabbare än PBs.
för om de går ut med att de släpper ibooks först för att de program som finns funkar för hemanvändare men inte för proffs vilket betyder att PB fort farande är snabbare än rosetta tolade program på ibooken.
men sen finns ju möjligheten att att de skipar att ha två olika modeler av bär bara och lansera en 13.1 tum PB/ibook efter följare som ersätter 12 PB och 12-14 ibooks. och då gör det ingen ting att den är snabbare än PB för det är ju en ersätare för dem oxå. för de har ju inte uppgraderat PB12an på ett tag.

Bevaka tråden