Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-23 17:36
Ursprungligen av ptolemy:

En liten höjning måste man nog räkna med, särskilt eftersom apples nisch knappast är lågprisdatorer.
Bara dom inte sparar på övriga komponenter bara för att få sätta i en cpu som ser bra ut i reklambladen.

Om ryktena stämmer angående dualcore på ibook så får de väl höja priset rejält.

Ursprungligen av ptolemy:

En liten höjning måste man nog räkna med, särskilt eftersom apples nisch knappast är lågprisdatorer.

Å andra sidan har priset på just iBook varit väldigt aggressivt satt, jag vet folk som switchat till mac av ekonomiska skäl när de letat efter en liten smidig bärbar dator. Så jag har svårt att se att Apple gör en markant prishöjning.

Tråkigt om det stämmer att även de långsammare Yonah-processorerna är så dyra som vissa säger. Då lär vi inte få se sådana i iBook. Hur säkert är det att alla varianter av Yonah blir väldigt dyra?

Ursprungligen av Adrian B:

Å andra sidan har priset på just iBook varit väldigt aggressivt satt, jag vet folk som switchat till mac av ekonomiska skäl när de letat efter en liten smidig bärbar dator. Så jag har svårt att se att Apple gör en markant prishöjning.
Tråkigt om det stämmer att även de långsammare Yonah-processorerna är så dyra som vissa säger. Då lär vi inte få se sådana i iBook. Hur säkert är det att alla varianter av Yonah blir väldigt dyra?

Single Core Yonah blir nog inte så dyra.

Enligt detta rykte så kommer den cpu som enligt rykterna kommer att sitta i ibooken, dvs 1.5GHz dual core, att kosta $285.
Detta motsvarar det nuvarande priset på Pentium M 760 2.0GHz.
En dator med denna processor är tex Acer Aspire 1694WLMi (1024MB minne, 100GB HD, 1280x1024 15,4" ) för 13 500kr.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-25 00:07
Ursprungligen av ptolemy:

Single Core Yonah blir nog inte så dyra.

Enligt detta rykte så kommer den cpu som enligt rykterna kommer att sitta i ibooken, dvs 1.5GHz dual core, att kosta $285.
Detta motsvarar det nuvarande priset på Pentium M 760 2.0GHz.
En dator med denna processor är tex Acer Aspire 1694WLMi (1024MB minne, 100GB HD, 1280x1024 15,4" ) för 13 500kr.

Jag hoppas verkligen de sätter i en dualcore cpu. Otroligt pris för den där Acern dock.

Ursprungligen av ptolemy:

Single Core Yonah blir nog inte så dyra.

Enligt detta rykte så kommer den cpu som enligt rykterna kommer att sitta i ibooken, dvs 1.5GHz dual core, att kosta $285.
Detta motsvarar det nuvarande priset på Pentium M 760 2.0GHz.
En dator med denna processor är tex Acer Aspire 1694WLMi (1024MB minne, 100GB HD, 1280x1024 15,4" ) för 13 500kr.

Ok, men det lät ju ändå rätt positivt tycker jag. Då borde det väl kunna komma en sådan i en iBook?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-23 19:16

finns inte en chans i världen att Apple stoppar in duals i ibooken. det kan ni bara glömma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-25 13:19

Men vad kan hamna i powerbooken då?

iBookarna kommer att bli billigare än idag tror jag, inte dyrare.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-25 21:09
Ursprungligen av Chaosstar:

iBookarna kommer att bli billigare än idag tror jag, inte dyrare.

Undrar var de tar de pengarna ifrån, gissar på grafikkort.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-12-26 12:03
Ursprungligen av DepeO:

Undrar var de tar de pengarna ifrån, gissar på grafikkort.

Tror knappast de stryper grafikkortet, det är ju en av marknadens sämsta kretsar med väldigt lite vram.

Det värsta som kan hända är väl att de börjar använda Intels integrerade grafikkretsar också, istället för ATI och NVIDIA. Risken bör ju vara stor nu när de redan har avtal med Intel.

- Ta både och så får ni rabatt!

Ursprungligen av Christobal:

Det värsta som kan hända är väl att de börjar använda Intels integrerade grafikkretsar också, istället för ATI och NVIDIA. Risken bör ju vara stor nu när de redan har avtal med Intel.

- Ta både och så får ni rabatt!

Det är något jag är orolig för. Den Vaio som (om jag minns rätt) omtalades tidigare i den här tråden är ju fin ända tils man tittar på just grafikkortet som är nåt sånt där hemskt som snor en bit av RAM-minnet. Som om det inte gick att använda RAM till annat.

--Tage

Senast redigerat 2005-12-27 14:35

Jag tror tyärr Christobal har rätt, det bli integrerad grafikkrets från Intel.
Det är ju t.ex bara en sådan som stöds i x86-versionerna som Apple skickat utvecklarna.

iBook kan mycket väl vara första Applemaskin med Intelprocessor (till sommaren).
RAM finns det väl att ta av så det räcker i dom? De maxar ju på 1.5GB nu. Minus 64 eller 128, borde inte göra så stor skillnad.

Senast redigerat 2005-12-27 13:24
Ursprungligen av kitesurf:

Jag tror tyärr Christobal har rätt, det bli integrerad grafikkrets från Intel.
Det är ju t.ex bara en sådan som stöds i x86-versionerna som Apple skickat utvecklarna.

iBook kan mycket väl vara första Applemaskin med Intelprocessor (till sommaren).
RAM finns det väl att ta av så det räcker i dom? De maxar ju på 1.5GB nu. Minus 64 eller 128, borde inte göra så stor skillnad.

Jag kan förstå om man väljer att köra med Intels grafikchip i iBook (även om det inte är en bra idé), men om det blir standard i PowerBook skaffar sig Apple problem på allvar.

Att man har GMA900 i utveecklarburkarna ser jag egentligen inte som ett starkt tecken på att man kommer ha det i andra maskiner. Där handlar det ju bara om att så snabbt som möjligt få ihop hårdvara med drivrutiner till utvecklare. Enklare att ha en leverantör än flera, liksom. Inte har säket hjälp till med drivrutiner. Men nånstans är det kanske lite oroande ändå.

Vad gäller minnet så är det förstås så att 128MB mindre i en maskin med 1,5GB inte är så farligt, men standardkonfigurationen är ju 512MB. Då märks det. Dessutom är RAM långsammare än SRAM och med ett "integrerat" grafikkort sitter minnet för grafikkortet på samma buss som internminnet, vilket gör lösningen ännu sämre. Prestandamässigt är det en stor miss att använda delat minne. Av egen erfarenhet är det rätt hopplöst. Även om man har mycket internminne kommer man lätt till en situation där swap till disk orsakar låååångsamma skärmuppdateringar. Urk.

--Tage

Men hmm varför är det alltid så att något ska tas ifrån något annat, aldrig kan man få bli nöjd.

Detta med integrerat grafikkort låter ju bedrövligt.

Varför näms aldrig detta när folk lovordar tex Vaion?

Nej det tas upp enbart om Apple eventuellt kommer med något liknande.

Ursprungligen av draags:

Men hmm varför är det alltid så att något ska tas ifrån något annat, aldrig kan man få bli nöjd.

Detta med integrerat grafikkort låter ju bedrövligt.

Varför näms aldrig detta när folk lovordar tex Vaion?

Nej det tas upp enbart om Apple eventuellt kommer med något liknande.

Jag tror många inte har pejl på det. Det märks mest när man kör många program samtidigt eller spelar spel. Jag gör båda (på bärbara datorer), så jag blir galen på sånt... Min Vaio S2XP är däremot helt ok. Men så har den diskret grafikkort också, inte delat-minne-tjafs.

--Tage

Jag tror att iBook och PowerBook smälter samman till en och samma produktserie där PowerBook 12" och iBook 14" försvinner samt att iBook 12" får en bredbildsskärm. Ryktet säger 13,3". Dessutom hoppas jag innerligt att Apple slutar med att vara den enda datortillverkaren som bygger bärbara datorer som enbart stödjer spegling. Det är pinsamt.

Sedan tror jag inte att priset höjs alltför mycket. Flertalet datortillverkare har visat att det går att bygga billiga datorer. Idag måste Apple ha höga priser då t ex grafikkort måste specialbyggas för just Apple vilket kostar stålar. Bara här talar vi tusenlappar.

En dator blir inte dyr bara för att det är ett äpple på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-27 21:21

Blir det inbyggd Intelgrafikkrets torde det väl gå att få ett "riktigt" kort som BTO, eller?

Ursprungligen av Loranga:

Blir det inbyggd Intelgrafikkrets torde det väl gå att få ett "riktigt" kort som BTO, eller?

Tyvärr är det nog inte så enkelt. Det är inte stationära maskiner vi talar om här, så att ha en datormodell i två varianter, en med integrerat kort och en med diskret, betyder att man har två olika sorters moderkort. Katastrofalt jobbigt ur många perspektiv, i varje fall för datortillverkaren. Stora spelare som Dell pysslar lite med sånt, men jag tror det kostar rätt mycket.

--Tage

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-30 11:19
Ursprungligen av tageborg:

Tyvärr är det nog inte så enkelt. Det är inte stationära maskiner vi talar om här, så att ha en datormodell i två varianter, en med integrerat kort och en med diskret, betyder att man har två olika sorters moderkort. Katastrofalt jobbigt ur många perspektiv, i varje fall för datortillverkaren. Stora spelare som Dell pysslar lite med sånt, men jag tror det kostar rätt mycket.

--Tage

Svår fråga. men hur bra skulle Intels inbyggda kretsar fungera om de fick eget minne på säg 64 MB istället för att använda RAM-minnet?

Ursprungligen av Loranga:

Svår fråga. men hur bra skulle Intels inbyggda kretsar fungera om de fick eget minne på säg 64 MB istället för att använda RAM-minnet?

Intels GMA-kretsar bygger ju just på att de använder internminnet. För att ge dem dedikerat minne måste minnesbussen göras om, anpassas till den typ av minne som monteras, en MMU måste in, drivrutiner måste sannolikt skrivas om, BIOS måste ändras (och grafikkretsarna kanske behöver eget BIOS, jag är itne helt uppdaterad på hur det förhåller sig med sånt nuförtiden) och även med allt detta gjort har jag svårt att föreställa mig att kretsen har samma prestanda som nåt nyare från ATI eller NVidia. Så det tror jag knappast. Eller kanske "ja, på samma sätt som en Trabant nästan är en Porsche om man byter kaross, underrede, bensintank, inredning, växellåda, ratt, bromsar och pedaler samt sätter in en luftkonditioneringsanläggning". Typ. Jag har svårt att föreställa mig att utvecklingsinsatsen skulle löna sig för Intel.

--Tage

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 21:54

hejsan på er... blir intressant och se vad som hänt om 2 veckor. ringde idag till apple store för att prata lite ibook och priser (har dock inte köpt ännu). islutet av samtalet frågade jag om hur det låg till med intel - han visste inget men "gissade" att det kanske kom till sommaren eller till nästa årsskifte. kändes trots allt inte så trovärdigt. vet säljarna framtiden eller?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-27 22:03
Ursprungligen av simonn:

hejsan på er... blir intressant och se vad som hänt om 2 veckor. ringde idag till apple store för att prata lite ibook och priser (har dock inte köpt ännu). islutet av samtalet frågade jag om hur det låg till med intel - han visste inget men "gissade" att det kanske kom till sommaren eller till nästa årsskifte. kändes trots allt inte så trovärdigt. vet säljarna framtiden eller?

Även om de vet är de nog intresserade av att du köper en dator så fort som möjligt.

Ursprungligen av simonn:

hejsan på er... blir intressant och se vad som hänt om 2 veckor. ringde idag till apple store för att prata lite ibook och priser (har dock inte köpt ännu). islutet av samtalet frågade jag om hur det låg till med intel - han visste inget men "gissade" att det kanske kom till sommaren eller till nästa årsskifte. kändes trots allt inte så trovärdigt. vet säljarna framtiden eller?

Hej.

jag har ont i magen av allt väntande.
Jag har ringt Applestore fyra gånger nu och pratat med fyra olika säljare.
Just som ovan så snackade jag priser, storlek, väskor osv för att sedan smyga in på ämnet intel...
alla fyra har i sagt samma sak i stort sätt: "Vi får inte säga något... höö... för vi vet inte något." för att efter med snack från min sida fortsätta med: "hmm mja mitt råd, om jag hade varit du så hade jag väntat." Tycker inte det låter som om en säljare skulle säja så om det inte var något i faggorna. Men fan... jag är så nyfiken nu att jag lätt kan misstolka allt vad alla säjer om detta ryktet nu..

Ursprungligen av coffeGBG:

jag har ont i magen av allt väntande.

Hmm, vi kanske borde starta 99akuten, för de med akuta keynoterelaterade sjukdomar

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 19:26

Hittade denna idag. Var dock ca 2 veckor sen den publicerades. Kan väl ändå inte stämma...

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2005/12/16/2117

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-29 19:57
Ursprungligen av simonn:

Hittade denna idag. Var dock ca 2 veckor sen den publicerades. Kan väl ändå inte stämma...

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2005/12/16/2117

Hoppas inte, då har jag ju väntat i onödan när jag egentligen kunde ha köpt en ny laptop för fllera veckor sen. :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:47

nej... fick mitt dagshumör att sjunka till botten. (fast det finns väl säkerligen någon som gärna bevisar att länkens källa är opålitlig eller nått sånt )

Ursprungligen av simonn:

nej... fick mitt dagshumör att sjunka till botten. (fast det finns väl säkerligen någon som gärna bevisar att länkens källa är opålitlig eller nått sånt )

Tyckte först i all hast att det stod "dagishumör"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 02:26

Själv rökte jag en pipa med Apple tobak nyss och fick då en direkt beam ifrån Jobs som sade att nya maskiner är på väg, hoppas bara att det nu stämmer. Täkte även ta ett safty snack med Apple oraklet "den smygande filten" och höra vad han har att säga om det hela..

Bevaka tråden