Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4-kort i G3, ingen fart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har uppgraderat min beige G3 med ett G4-kort, ett Encore/ZIF G3.
Nu undrar jag varför jag inte märker någon skillnad alls i "användarhastighet".
Öppna program, surfa, pyssla med bilder etc.
Det jag funderar på är om jag borde använda Sonnettech's mjukvara som finns på sidan

http://www.sonnettech.com/downloads/proc_upgrds_sw.html

I kort står det

"Description: If you already have Mac OS X (Versions 10.0 through 10.3) installed on your system, this software enables Sonnet processor upgrade cards' L2 and L3 caches under Mac OS X (if they are not already enabled by the Mac ROM). It also will correctly report the size and speed of the caches and the processor speed to the Mac OS X kernel."

Det står också att:

"* This software is not required for these system when upgraded with a Crescendo/WS G3 or Encore/ZIF G3 processor card."

Jag borde alltså inte behöva det, men eftersom inget har hänt sen uppgraderingen så funderar man ju.

Har någon här erfarenhet av den mjukvaran? Kan man testa den utan att det kan ske nåt riktigt dåligt?

Please!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-12-28 21:51

För det första hoppas jag att du uppdaterat med ett Encore/ZIF G4, och inte ett Encore/ZIF G3, som du har skrivit...

Hur många Mhz ligger sonnet-processorn på? Hur mycket RAM? Vilket OS?
Är den beiga överklockad, eller är byglarna på moderkortet orörda?

Skumma frågor kanske, men de är viktiga i ärendet...

Mjukvaran från sonnet är mest en fråga om uppgradering av firmware, men jag tror inte att det finns något sådant i "Old World"-Macarna.

Hej!

Ursprungligen av Isak75:

För det första hoppas jag att du uppdaterat med ett Encore/ZIF G4, och inte ett Encore/ZIF G3, som du har skrivit...

Jo G4....

Hur många Mhz ligger sonnet-processorn på?
500

Hur mycket RAM?
320 = 64 + 128+128 (Den sista nyligen isatt)

Vilket OS? 10.2.8

Är den beiga överklockad, eller är byglarna på moderkortet orörda?
Inte klockad

Skumma frågor kanske, men de är viktiga i ärendet...
Sure. Jag är glad att du frågar.

Mjukvaran från sonnet är mest en fråga om uppgradering av firmware, men jag tror inte att det finns något sådant i "Old World"-Macarna.

MVH

Mjukvaran behövs för att aktivera L2 cache om man stoppat i en G4. Jag använder Powerlogix CPU Director 1.5f6. Den använder många till Sonnets uppgraderingar.

Ursprungligen av Macaddict:

Mjukvaran behövs för att aktivera L2 cache om man stoppat i en G4. Jag använder Powerlogix CPU Director 1.5f6. Den använder många till Sonnets uppgraderingar.

Rekommenderar du att jag försöker mig på den då?
Jag har nu försökt hitta just den versionen på diverse ställen, t.ex. Versiontracker, och bara hittat den allra nyaste.

Kan du tala om var man hittar just 1.5f6?
Är det den jag ska ha till OS 10.2.8?

Senast redigerat 2005-12-30 00:55
  • Medlem
  • 2006-01-04 23:33

Har install. en 500 mhz G4-proc. på min G3:a beige 266 mhz. Vid uppstart visas under glada macgubben en ruta med Sonnet loggan. (OS 9.2!). Hade ett elände med att install. OS 10.2. Gick inte med G4-proc. utan fick sätta i G3n först. Fick sedan bara krångel med Scsi-tillbehör mm. Så nu kör jag OS 9 på den. Men har för mig att jag fick install. en Firmwareuppd. 4.2.8.smi? (eller var det till iMacen?) Hoppas jag inte förvirrar saken ytterligare. Nog tycker jag G3n blev avsevärt piggare men skulle nog behöva mätas mer vetenskapligt.

1
Bevaka tråden