Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router och server med samma ip?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ju gjort en webserver av en pajad Ibook och det funkar bra.
Så när som på en grej.
Jag hade aktiverat apache och fildelning och blev då tilldelad ett ipnummer av routern.
Sen har det stått och puttrat så där.
Men så plötsligt upptäckte jag att det inte funkade längre.
Kollade ipnumret på servern och ser då att numret är 192.168.2.100 , tidigare slutade det på 102 om jag minns rätt.
Men nu råkade faktiskt nr 100 också vara routerns adress med påföljd att jag inte kom in i routern.
Jag grubblade över det här och letade och donade och sen såg jag att det gick att konfigurera manuellt så jag valde det alternativet och tilldelade själv servern nr 104.
Och sen funkade det bra.
Men nu kom min dotter hem från utlandet och givetvis vill hon surfa lite och så där.
Men då funkar inte internet från iBooken.
Så jag körde nätverkslösaren eller vad det heter och fick gå över till dhcp igen och vilken nummer tilldelas från routern , jo givetvis routerns eget.
Det här kan man ju bli tokig på , nu funkar internet men inte serverfunktionen.
Såvida jag inte går in i routern och ändrar port 80 till det ipnr som routern delat ut dvs sitt eget.
Och varje gång jag vill in i routern så måste jag stänga av servern för annars hamnar jag i servern istället för i routern!

Nån som har en lösning på hur jag får ett ipnummer som både funkar för servern och inte blockerar routern?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-27 09:37

Är du säker på att routern har adress 100? Den brukar ha 1. Om den nu skulle ha hundra skall du naturligtvis inte dela ut den adressen. Börja isåfall på tex 102 i dina dhcp-inställningar i routern. Sedan kan du konfigurera din server utan dhcp och istället ställa in alla ip-adresser manuellt i den och tex använda 101 som dess adress.

Du kan antagligen även använda DHCP med manuell IP på din server så att du får alla inställningar utom just ip-adressen tillservern. Det kanske är enklare.

Klas
Du har helt rätt.
Den har 1 på slutet så jag kan nå den via det.
Tack.

1
Bevaka tråden