Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 vägrar starta på Lombard efter uppgr.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha kört sista uppgraderingen, så vägrarmin PB G3/333 att starta. Det dyker upp ett Äpple och sedan ett "parkeringsförbudsmärke"
Jag kan inte starta från CD , då den inte reagerar på att jag håller ned C-tangenten. Alltså måste jag plocka ur hårddisken och formattera den (igen och igen ..)
Några tips ?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 20:06

Har du provat nollställa den.

B.D

Jodå , fast nolla parameterminnet funkar inte. Den verkar inte vilja veta av tangentbordet. Kollade på Apple´s supportsida hur man nollar PMU, det stod bara att man skulle hålla in knappen på baksidan i ca 5 sek.
Har installerat om utan uppgraderin nu , och har en nöjd 11-åring hemma vid datorn.

Det var bara en tillfällighet att den fungerade, nu är den som vanligt igen. Ibland kan man starta om den 3 gånger utan problem ibland så slutar ger den upp direkt. Jag har provat med 2 olika hårddiskar (6Gb & 20 Gb) med samma resultat.Provat att nolla PMU, dragit ur sladden till backupbatteriet.Provat 10.2 och 10.3. Provat med andra minnen. Jag har en 10 Gb hårddisk som jag kan testa , men jag vet inte om det är någon idé.
Tips önskas ! Jag har kollat igenom allt på Apple´ssupportsidor. Förresten varför fungerar inte nollställning av PRAM på Lombard, tangentbordet verkar ju inte vara med alls.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 18:14

Min ena Lombard betedde sig likadant.Ibland funka den bra ett tag.Ibland var den omöjlig att få igång.
Till sist la den av helt.Visade sig att det var processorn som var kass.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Min ena Lombard betedde sig likadant.Ibland funka den bra ett tag.Ibland var den omöjlig att få igång.
Till sist la den av helt.Visade sig att det var processorn som var kass.

B.D

Låter otäckt !
Fast den går ju hur bra som helst i OS 9.2.2 Drar OS X så mycket mer processorkraft ?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 17:31

OSX tar mycke processorkraft.Får du inte rätt på den kan du låna min processor och testa om du bor i Malmö.
Hur mycke ramminne har du.Förresten vill du sälja en av dina hårddiskar.

B.D

Ingen som har några förslag på vad som kan vara fel ?

  • Medlem
  • 2005-12-23 22:30

Har du prövat att lägga in OS9 igen? Eller att installera X på en extern disk och köra därifrån?

Min Pismo beter sig underligt då och då, fick igång den senast genom att koppla ut tangentbordet, starta och sätta i det "i farten".

Ett (jobbigt) sätt kan vara att skruva sönder maskinen och sätta ihop den igen - någon kontakt kan glappa.

Ursprungligen av lime:

Har du prövat att lägga in OS9 igen? Eller att installera X på en extern disk och köra därifrån?

Min Pismo beter sig underligt då och då, fick igång den senast genom att koppla ut tangentbordet, starta och sätta i det "i farten".

Ett (jobbigt) sätt kan vara att skruva sönder maskinen och sätta ihop den igen - någon kontakt kan glappa.

OS 9 går hur bra som helst, det är OS X som inte vill fungera efter installation.Den går till man startar om datorn, ibland fler gånger, upplevs som den inte vill hitta hårddisken.

HAr provat på nytt med Panther, igen, nu med 2 x 64 mb minne som är alldeles för dåligt. KOnstigt nog verkar det fungera nu. Hade lite på känn att det kan bli problem med fel minnen då jag har haft hårddiskproblem på en B/W G3 och blev av med dom vid byte av minneskretsar.
Synd bara att de 2 128:orna inte funkar. Vi får se vad som hände , den kanske lägger av igen, fast den känns stabil nu , dock lite långsam.

128 Mb i Ramminne är för lite. Har kört 10.3 på en 266 Wallstreet, men i den hade jag 512 Mb ramminne. Har för mig att det var svårt att installera pga det blev mycket "diskintensivt" (OS X hänger sig), och om du har bara 128 MB ram har jag svårt att se hur det ska fungera över huvud taget (eftersom OSX kräveråtminstone minst 256 Mb Ram)... Jag har också för mig att grafikkretsen i min wallstreet var densamma som i Lombard, dvs ATI Rage Pro Lt (4Mb), och då kunde det visst vara problem med grafikdrivrutinerna(finns inga?).

Skulle rekommendera att formatera om hårddisken & göra 2 partitioner, 1 för OS9 & en för OSX. Installera OS 9 först. Ladda ned XPost Facto (tror jag använde version 3), som kan lösa grafikkortsproblemet, och installera OSX (10.3) från det programmet. Och inbstallera minst 256 MB ram förståss, är inte jättedyrt, om man struntar i Macoteket och köper från USA, E-bay eller liknande...

Lycka till!

128 Mb räcker faktiskt för att få det att fungera. Det knattrar frisk i hårddisken, men det känns inte hopplöst segt. Eftersom den skött sig i några dagar provade jag att peta in 2 x 128, och den går igång utan problem !
Verkar som den insett vem det är som bestämmer hemma (efter sambon alltså).

1
Bevaka tråden