Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tolka weblog?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att försöka utröna hur tusan vi ska tolka vår weblog. Har laddat hem en programvara som ska göra lite fina grafer och liknande på vilken platform och browsrar som våra användare har då dom besöker och använder vår sida.
Grejjen är att programvaran (WebTrends) inte verkar lyckas tolka vad det är för broswer och vilken version och plattform. Så här ser en typisk rad ut i loggen:

XXX.XXX.XX.X - - [19/Dec/2005:04:34:46 +0000] GET /elisa4.2/images/tab_grey_start.gif HTTP/1.0 200 91 Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0; InfoPath.1)

Webtrends tolkar det som att 99% av alla använder Mozilla

1. Kan någon förklara hur jag ska utläsa den där raden manuellt? Vad betyder den?
2. Någon som vet hur jag ställer in WebTrends så att den fattar bättre

Nu har ja inte kört WebTrends, men man brukar ibland kunna ställa in i vilket format loggen är i, tex. common eller combined.

Ja kör nåt som heter Webalizer, http://www.mrunix.net/webalizer/
Det är gratis o funkar prima.

Det finns inget skönt grafiskt gränssnitt för Webalizer?

Vet inte, förmodligen inte.. men när man väl gjort de inställningar som behövs vid installation så är de ju bara att låta den rulla på, man behöver ju sällan ändra nåt.

Tänkte inte ens på de, men GUI är ju en smaksak

1
Bevaka tråden