Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook + videoredigering funkar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har stor beslutsvånda över om jag ska köpa en iBook 12" eller PB 12" (vill ha en smidig bärbar). Ska mest använda den till skrivande och photoshopping i cs2, men jag har mer o mer blivit intresserad av att dutta med videoredigering, det som ryms inom ramen för iMovie, s a s. Räcker en iBook för det? ( En ny alltså). Har tänkt köra med extern 19" skärm. Har förstått att jag då behöver ssd till en iBook, i så fall. Vill man trixa lite med filmklippen, effekter mm, så behövs en hel del kraft, har jag märkt... på min gamla Yikes 350 mHz ;o)

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:39

det är inte stor skillnad mellan p-book/ibook. Båda funkar lika bra/dåligt. (Personligen skulle jag inte betala en spänn xtra för p-booken...av många skäl, men du kanske "behöver" DVI el. nåt som sitter på den?).

Har du pengarna så köp PowerBook. Då har du DVI ut och även S-video ut (till TV'n) plus att du inte behöver riskera datorns hälsa med SSD-hacket. (Inte helt riskfritt!)

DaPhox: Nja, PB:n har dvd-brännare, det var väl det jag fastnade för. Och lite snabbare hårddisk. "bra/dåligt"? Ska jag tolka det som en viss skepsis från din sida? )

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 14:17

jag sitter på en ibook 1,33 med 11gb ram och jag använder mig av fcp 5 funkar jättebra att redigera film på den men om jag ska sätta mig med tyngre och större redigeringar så sätter jag mig på g5
men en ibook som är bra utrustad fungerar alldeles utmärkt att redigera film på

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 15:02
Ursprungligen av sebbe84:

jag sitter på en ibook 1,33 med 11gb ram och jag använder mig av fcp 5 funkar jättebra att redigera film på den men om jag ska sätta mig med tyngre och större redigeringar så sätter jag mig på g5
men en ibook som är bra utrustad fungerar alldeles utmärkt att redigera film på

mena 1 gb

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 14:02

Jag vill också ha en iBook med 11 GB ram:D

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 14:47

jag med

Ja du Sebbe, det är konstigt att du kan båda redigera film och sitta på samma dator, riktigt All-Around burk du har
-
Nämen en iBook borde väl funka det med för filmredigering, Photoshop CS2 vet jag inte hur bra det flyter dock, kanske bra o mdu har 1GB RAM.

Tror iaf att jag skulle varit helnöjd med en iBook+extern FW hårddisk för filmredigering eftersom jag tycker att det funkar så fint på min 1GHz G4 PowerMac med 768MB RAM.

Tack för synpunkterna!
Dock snubblade jag över en beg Powerbook 1,25 gHz (80 gb hd, sd och 1 gb ram) till samma pris som en upphottad iBook, som jag sneglade på tidigare (80 gigs hd + 1 gb ram). Det fick bli Pb:n och får därmed tumma lite på smidigheten eftersom den är på 15".

Och God Jul på er!

Trevligt Maverick
Du kommer nog var aväldigt nöjd med KraftBoken, ha en trevlig jul med den nu då!

1
Bevaka tråden