Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur föra över filer från PC till Color Classic?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något enkelt program för att föra över från pc till min Color Classic? Jag vill alltså kunna tanka gamla spel (till Color Classic) på min pc från nätet och sedan föra över dem till min color Classic eftersom den saknar internetuppkoppling.

Vad är den enklaste lösningen, finns det någon?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-17 21:45

Det finns flera sätt:

Diskett fungerar om filerna inte är för stora.

Köp en begagnad extern zip-drive med SCSI till macen och en intern zip-drive till PC:n.

En extern SCSI-hårddisk och ett SCSI-kort i PC:n.

Extern SCSI-CD-läsare till Macen. Bränn en skiva på PC:n.

seriell kabel mellan datorerna.

Ett localtalk-nät.

En SCSI-ethernet-grunka till Macen (jag har en sån på vinden). Koppla ethernet.

  • Medlem
  • 2005-12-17 22:48

Flyttar tråden från "Allt om spel" utan att veta exakt vilken destination som är bäst... Spel verkar det i alla fall inte handla om i första hand.

Mod

Rätt tråd.

Ursprungligen av Baron:

Flyttar tråden från "Allt om spel" utan att veta exakt vilken destination som är bäst... Spel verkar det i alla fall inte handla om i första hand.

Mod

Kanske fildelning

Sorry för felplaceringen...:P

Alltså...om man lägger in en mac-fil på en PC diskett så blir filen oläslig för macen...sen om man formatterar disketten i mac och stoppar in den i PC så säger PC att det inte är en korrekt diskett. Hur i hela friden för man då över en mac-fil från en PC till en gammal Color Classic som saknar internet. Om man vill använda disketter alltså...

Se till att din Color Classic har PC Exchange installerat. Det är ett systemtillägg som gör att Macen kan läsa och skriva MS-DOS-formaterade skivor som t ex disketterna. sit-, bin- och hqx-filer ska inte vara några problem. Se bara till att ha StuffIt Expander installerat på din Color Classic.

Annars finns programvara till Windows för att hålla på med HFS-skivor. T ex TransMac.

Ok , tack så mycket, ska testa det. Jag hittade en annan lösning också:

Packa mac-filen som ska flyttas som .hqx. Det formatet fungerar fint på båda maskinerna. Då blir den inte en PC-fil när man lägger den på PC-disketten. Det är i själva verket min kompis som har en Color Classic utan uppkoppling samt en PC. Så jag har tagit hem gamla mac-spel via min Mac Mini och packat upp dem, packat dem som .hqx och skickat dem till honom som fört över på en PC-diskett och flyttat den till sin Color Classic och kört spelet. Det funkar fint.

Men som sagt tack för hjälpen, ska testa din lösning också!

1
Bevaka tråden