Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av interna skärmen medan Powerbooken är igång

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-03 12:05

Går det på något sätt att när man har en extern skärm inkopplad stänga av den interna skärmen utan att sätta datorn i vila? Alltså motsvarande att rycka kabeln till en extern skärm, varken spegling eller utökat skrivbord.
Jag vet att det går om man väcker den från vila med locket stängt, men det är just vilan man vill undvika.

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-03 12:12

Det skulle jag också vilja veta. Bra tråd/fråga!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-03 13:24

Duger det inte med att stänga av bakgrundsbelysningen av skärmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-03 13:46
Ursprungligen av Bugs:

Duger det inte med att stänga av bakgrundsbelysningen av skärmen?

Nej, det gör det inte. Jag använder det som nödlösning ibland.
Man kan fortfarande råka dra över saker till den skärmen om man kör utökat skrivbord. Och kör man speglat kan man inte ha högre upplösning på den externa skärmen.

Dessutom använder den nersläckta skärmen en massa grafikminne, vilket den inte gör om man stänger av den. Men jag vet ingen annan väg än att gå via vila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-03 18:59

Skickar en enhancement request till Apple...

Frågan kommer och går och iregel så stupar det på att de flesta avråder pg.a att den kan bli tokvarm om den inte får normal ventilation.

Ursprungligen av Olle@mac:

Frågan kommer och går och iregel så stupar det på att de flesta avråder pg.a att den kan bli tokvarm om den inte får normal ventilation.

Vilket i och försig beror på vad man använder datorn till. Min PB 12" som används med normala kontorsgöromål (Office, FileMaker och Surfa plus lite Photoshop och InDesign ibland) blir aldrig särskilt varm trots att jag alltid har den stängd och kör mot en 19" skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-03 20:14

Jo, men tanken är ju inte att datorn ska ligga ihopfälld. Så går det ju att göra redan idag.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-04 13:37

1. Koppla in den externa skärmen
2. Stäng din Powerbook så den går i vila
3. Väck Powerbooken från ett externt tangentbord och vänta ett par sekunder
4. Öppna din Powerbook
5. Njut av allt grafikminne till din externa skärm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 15:33
Ursprungligen av xtimmyx:

1. Koppla in den externa skärmen
2. Stäng din Powerbook så den går i vila
3. Väck Powerbooken från ett externt tangentbord och vänta ett par sekunder
4. Öppna din Powerbook
5. Njut av allt grafikminne till din externa skärm

Jag vet hur man gör det. Vad jag vill är att kunna stänga av skärmen UTAN att sätta datorn i vila.

Ursprungligen av Ricky:

Det går att stänga av skärmen utan att lägga datorn i vila:
http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/meltmac/
Aktivera, nu kan du fälla ihop datorn så skärmen stänger av sig, identifera skärmar och sen fälla upp den igen.

Tack, Det var exakt vad jag var ute efter! En "anti-identifiering" liksom. Ska testa på en gång!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-04 14:31

Det går att stänga av skärmen utan att lägga datorn i vila:
http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/meltmac/
Aktivera, nu kan du fälla ihop datorn så skärmen stänger av sig, identifera skärmar och sen fälla upp den igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 16:14

Kan meddela att det funkar hur bra som helst!

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-12-15 17:13

Fungerar detta i tiger? står bara om 10.2 och 10.3 på sidan... eller finns det någon annan lösning på detta under TIger?

Vore ju nice då jag sitter med både skärmen på PBn och min 23"... så det suger rätt mycket grafikminne... hade varit bättre o bara kunna köra Cinema displayen

Senast redigerat 2005-12-15 17:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 23:17

Det funkar i Tiger också.

1
Bevaka tråden