Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag köpte mig en liten iBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-15 19:00

Hej, allihopa, jag är ny!

Jag köpte mig en liten och relativt billig iBook (nuvarande 12,1-tumsmodellen) och är både nöjd och positivt överraskad av både hårdvaran och OS X Tiger. Jag är inte helt grön på Mac - jag har fipplat en del med System 7 när jag gick i skolan, så jag fattar vissa av "old school"-referenserna här på forumet (Bolo, Dubbelmoral, ADC, HyperCard, Claris, o.s.v.). Men i stort sett har jag betraktat Mac-världen nyfiket på avstånd tills nu.

Jag anser mig inte vara en switcher eftersom jag inte kastat ut min stora svarta PC. Jag spottar och svär inte ens åt den, jag bara inte använder den lika mycket. Kanske jag är en "adder"? Efter en viss invänjningsperiod med trackpad:en (det är min första laptop sen den uppfanns) börjar jag känna mig hemma. Jag bråkade lite med tangentbordsnavigeringen (Ctrl-F2/F3 känns inte avsett för daglig användning), men insåg snart att en mac styrs huvudsakligen med mus. Just nu använder jag ?-tab och expose ungefär fifty-fifty för att växla program - återstår att se vilken som segrar. Dockan har jag aldrig begripit, men jag behöver den ju inte heller - Jag har ju Spotlight som kan öppna allt utom teckenpaletten (jo, jag vet, ??T i Safari)

Det här urartade till ett switcher-kåseri, så jag sätter stopp här och uppdaterar när jag kommer på nåt intressant att säga om mig själv.

Upptäckte nu att ⌘⌥T ovan blev ??T. Får man inte använda dessa tecken på forumet?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-15 19:57

Testa quicksilver om du i dagsläget använder Spotlight för programstarter. QS är betydligt snabbare och smidigare för det ändamålet.

Varför hatar alla docken? Jag ÄLSKAR den!!!!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-15 21:39

Håller med ztaafen, Dock är faktiskt riktigt bra. Den fyller sin funktion och är enkel och stilren. Ser inte problemet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-15 23:10

Ojoj, nej inget hat, inget problem. Jag tror det är en nybörjargrej. Det finns väl minst tre sätt att till exempel växla program i OS X, som vart och ett har fördelar och nackdelar. Vilket naturligtvis är bra, men när man är ny lär man sig använda en metod i taget. En annan sak som kan vara svår att greppa när man är ny är att Dock har så många funktioner: Snabbstartspanel, programväxling, visa vilka program som körs, notifikationspanel, papperskorg, minimerade-fönster-container och kanske fler saker som jag inte märkt än.

Samtidigt måste jag lära mig att program kan ha synligt fönster, ha skymt fönster, vara gömd, ha minimerade fönster, vara igång utan att ha ett fönster och så vidare. OS X ger flera vägar att använda OS:et, fler än Windows tycks det mig. Jag börjar hantera programväxling och fönsterpositionering och har just börjat använda "göm"-funktionen "på riktigt". Minimering av program har jag inte förstått när och varför jag ska använda, men det kanske kommer sen. Och nej, Jag hatar inte minimering eller dess implementering i OS X:).

Om jag ska hata så här tidigt i mitt OS X-liv så riktar jag i såna fall hatet mot implementationen av semiapplikationer, eller vad nu verktyg som teckenpaletten ska kallas. Maken till bångstyrigt fönster finns inte. Dessa kanske jag förstår när jag börjar photoshoppa eller liknande?

(Jag har uppenbart svåra problem att hålla mig till ämnet presentation. Ska försöka förpassa sånt här till switcher-forumet i fortsättningen./MDF)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 23:20

Gillar också docken. Gnäller däremot så ofta jag kan om vad som skulle göra den bättre.

Saxat från en tidigare tråd om Mac OS X 10.5. Där tycker jag:

1. Vill kunna dela upp docken i olika delar. En programdel och en dokumentdel som har egan inställningar för förstoring, gömning och ikonstorlek. Vill även kunna placera de olika "bitarna" på olika ställen på skärmen.

2. Kunna lägga till avdelare precis var jag vill. Tex en avdelare mellan mina grafikprogram och mina ordbehandlingsprogram.

3. Ge docken olika inställningar beroende på vilet program som är i förgrunden. Tex när FCP är aktivt så vill jag att docken ska sitta till vänster på skärmen med små ikoner och vara göm automatiskt så den inte är ivägen för sättet jag jobbar på i just det programmet.

4. Skippa begränsningen som gör att jag inte kan få upp alla saker i en mapp med mycket innehåll. Nu ligger gränsen på 199 objekt.

5. Möjlighet att bestämma sorteringen av objekt i mappar som man "browsar" igenom. Ha dem sorterade efter datum eller filtyp.

6. Självklart kunna drag and drop en fil från tex skrivbordet ner i en mapp och vidare ner i en undermapp.

7. Eventuellt kunna "ta tag i en mapp/dokument/program" långt ner och kunna släppa den på skrivbordet tex.

8. Kunna låsa fast ikoner och ordningen på dem med admin-lösenordet.

1
Bevaka tråden