Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB + airport express = sant?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-14 22:58

hej,
jag har adsl uppkoppling med BBB. Är airport express allt jag behöver köpa för att kunna surfa trådlöst och spela musik på stereon?

Ja, det kör jag.
Tyvärr måste jag ha den stora routern/modemet från BBB också... Men har du deras ethernet-tjänst behöver du inget mer.
Glöm inte att du även kan koppla in USB-skrivaren där och skriva ut trådlöst. Jag har min skrivare i garderoben, och kan sitta i soffan och skriva ut utan en kabel. Trevligt. Synd att man måste resa sig för att hämta papprena...
Det som skiljer AirPort Express från AirPort Extreme är i detta fall att du inte får någon trådbunden anslutning, om du skulle vilja det någon gång. Alltså bara trådlösa klienter.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-14 23:51

Jag passar på att fråga lite om airport express här. Kommer prestandan att bli lika bra som med trådat nätverk då man sitter på en 10Mbit-lina?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 10:38

Har för mig att en annan skillnad, som troligen inte påverkar så många, är väl att extreme tillåter ca 50st anslutna medan express har en begränsning på ca 10? skriver "ca" för jag har verkligen ingen aning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 10:42

Varför inte passa på att svara på cba också,

Om du har 10MBit så ska i teorin ditt trådlösa kunna hantera hastigheten utan problem. Men om du har micro, trådlös telefon eller tex stora högtalare i närheten av ditt airportexpress så kan dess prestanda försämras.

Ett annat tips är att inte ha en tex 10m nätverkssladd om det räcker med 1m. Jag hade den där jäääättelånga man fick med av BBB och hade den ihopsnurrad så den skulle ta så lite plats som möjligt. Fick ca 8-9Mbit har jag för mig... sen av en händelse när mitt modem gick sönder så tipsade supporten mig om att veckla ut sladden så den låg så rak som möjligt (så det inte uppstod magnetiska fält har jag för mig) ... fick då 16MBit istället!!! Helt galet, visserligen var 16MBit inte helt stabilt så jag bad dem låsa hastigheten till 12MBit men nu har jag en VÄLDIGT bra och stabil 12MBit uppkoppling.

Heh, hur som helst: Airport Express kör i teorin högre hastigheter än 10MBit och prestandan kommer bli lika bra trådlöst som med "trådat nätverk"

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-15 17:47

ivar: Tackar så mycket för svaret.

1
Bevaka tråden