Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Lacie Ethernet Disk Mini (eller motsvarande)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 20:14

Hej !

Vill skaffa en hårddisk som ansluts via Ethernet. Lacie ser lovande ut. Finns bra eller dåliga erfarenheter att dela med?

En sak jag funderat över är stöd för gigabit nätverk. Det står i specifikation 10/100 port. I manualen står sedan att den också stöder Gibabit nätverk om sådan miljö finns.

Hur är prestandan att köra över 100 mbit nätverk jämfört med att ha den inkopplad direkt på USB2 eller FW400?

Alternativa produkter jag hittat är Ioemga, Maxtor samt köpa separat låda. Lacie känns tillförlitligt.

Tacksam för tips.

mvh Olof

Separat låda fr Argosy (säljes av bl a Webhallen) fungerar inte smärtfritt fr mina macar. Däremot invändn-fritt fr pc. HD'n måste vara formatterad i FAT32. Fick en känsla av att lådan var lite buggig gentemot Mac.

Har testat två liknande lösningar och kan hålla med - det fungerar buggigt mot Mac.

Däremot fungerade det utmärkt mot PC, irriterande bra faktiskt. Jag tror det är SMB stödet i Mac OS X som inte är klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 15:22
Ursprungligen av Björnström:

Har testat två liknande lösningar och kan hålla med - det fungerar buggigt mot Mac.

Däremot fungerade det utmärkt mot PC, irriterande bra faktiskt. Jag tror det är SMB stödet i Mac OS X som inte är klockrent.

Hårddisklådor eller produkt likt Lacie?

Med Lacie skall man kunna formattera som HFS+ och köra AFP, HTTP eller FTP. Kan det hjälpa till?

Tror absolut det spelar roll hur hårddisken är formatterad, men vet ej säkert.
Det kostar inte så mycket att prova; jag sålde min HD-låda begagnat i ett vips - till en Wintel-maskinist.

1
Bevaka tråden