Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag rekommenderar Samsung bildskärmar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-17 16:35

Tänkte bara tipsa er som ska köpa ny skärm att Samsung har en modell som passar bra med mac; 173p och 193p. Jag köpte 17-tummaren för 3450 kr och trots att det är i högsta laget så är jag nöjd med köpet. Skärmen är mycket bra och rekommenderas.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 21:46

Vad använder du skärmen främst till?

Spel? Grafisk produktion? Ordbehandling? "Hemmabruk"? Annat?

Anledningen till varför jag frågar dig, är att jag är på spaning efter en ny 17/19-tummare (min Apple Studio Display la av). Jag har funderat kring just Samsungs modeller samt LG, de verkar ha fått bra kritik av olika tidskrifter/webbplatser. Skärmen jag letar efter får kosta ca 3500-6000 inkl moms.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-17 21:50

Jag använder den hemma. Komponerar i Reason samt surfar och ordbehandlar en del.

Smartson

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 22:15

Hur fungerar skärminställningarna? Ser att 173P:n saknar de "normala" (?) inställningsknapparna och i stället använder mjukvara till det.

Fungerar det bra i Mac OS X (använder för närvarande 10.3.5)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-17 22:28

Man kan ställa in brightness, kontrast och en del annat genom programmet Magic tune. Har inte ändrat originalinställningarna själv än, ska testa det senare.

Bästa vyn är ändå min dubbla 23-tummars...

Ingenting kan förnya en dator som skärmarna.
Sedan jag tillförde dubbla 23-tummare till min gamla G5:a från september 2003 så fick datorn ett helt nytt liv. Nu har jag en 43-tums ultrawide framför mig när jag jobbar....
Och har man inte råd att köpa så kan man alltid hyra..... Det gör jag för en tusenlapp i månaden.

Ursprungligen av Syndabocken:

Och har man inte råd att köpa så kan man alltid hyra..... Det gör jag för en tusenlapp i månaden.

För en tusenlapp i månaden kan man låna ganska mycket pengar på en bank - och man får behålla sakerna efteråt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-10 14:29

Tänkte bara tipsa om att komplett.se säljer 173p nu för 2 495:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 22:08

Kan själv rekommendera Viewsonic VP930 19". Köpte en för ca en vecka sedan, och det är en kanon bra skärm. 16,7M färger, 8ms, pivot funktion, 2st vga och en dvi kontakt och mkt mer.
Fungerar hur bra som helst till min iBook.

Kostar ca 5,500:-

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-13 09:23

Sugna på en billig wide screen? Köpte FujistsuSiemens Scaleoview 19" förra veckan och är fortfarande mkt nöjd... 2 600 + moms.

Vad ska man ha om man ska använda skärmen till grafisk produktion? Vill även ha snabb uppdatering så ja kan spela spel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-13 15:18

Till grafisk produktion ska du definitivt köpa en skärm som klarar av 16,7M färger, och inte bara 16,2 som de flesta har idag. Angåede spel och film så ska man inte stirra sig blind på antalet millisekunder, det är absolut inte hela sanningen.

Jag vet skärmar som har 20ms+ som lätt klarar av spel och film, utan ghosting och eftersläpningar, det handlar om vilken panel som sitter i skärmen bland annat. Kolla på Sweclockers forum, eller Toms hardware, där finns det många bra tester som bevisar just detta.

Ursprungligen av danny:

Till grafisk produktion ska du definitivt köpa en skärm som klarar av 16,7M färger, och inte bara 16,2 som de flesta har idag. Angåede spel och film så ska man inte stirra sig blind på antalet millisekunder, det är absolut inte hela sanningen.

Jag vet skärmar som har 20ms+ som lätt klarar av spel och film, utan ghosting och eftersläpningar, det handlar om vilken panel som sitter i skärmen bland annat. Kolla på Sweclockers forum, eller Toms hardware, där finns det många bra tester som bevisar just detta.

Ok, bra tips. Den du köpte verkar ju falla inom ramarna ivf.

Jag vet det här med millisekunderna men jag skulle ändå inte våga chansa på en 20+

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-13 21:47

Kolla på http://www.tftcentral.co.uk/guides.htm Bra guider, allt från 17" till 20" och uppåt...

Ett tips är att kolla på http://forum.sweclockers.com/forumdisplay.php?s=&forumid=4
Där finns massa bra diskussioner om skärmar

1
Bevaka tråden