Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler portar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min ADSL-router har 4 portar. En port får "internet" från modemet, så jag har bara tre portar för att del aut mitt ADSL. Men jag behöver en till port ut. Hur löser jag detta billigast och smidigast. Är det en hubb eller switch jag ska ha??

Tacksam för förslag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 20:32

En switch duger fint.

Ursprungligen av klas:

En switch duger fint.

Jämfört med en hub så är en switch överlägsen. Dessutom så är kostnadsskillanden försumbar nuförtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-08 09:42

I en hubb skickas alla trafik till alla anslutna enheter. Detta innebär två saker:
1. Vem som helst som är ansluten till hubben kan se vad som helst som någon annan skickar över hubben.
2. Eftersom alla använder samma fysiska ledningar uppstår det kollissioner. Detta innebär i sin tur att de paket som kolliderat måste sändas om, vilket tar tid. Ju fler användare på en hubb desto tydligare blir det här problemet.

Hubbar går förhoppningsvis knappt att få tag på längre. Köp en switch, eller, om du vill ha ha ett subnät, en router.

Ursprungligen av klas:

Köp en switch, eller, om du vill ha ha ett subnät, en router.

Jag har redan en router som är kopplad till annan router. Och det är från router nr. 2 som jag behöver koppla in ytterligare än dator men saknar ledig port. Och så skulle alltså en switch fungera? Och man kan surfa från båda datorerna som är kopplade via switchen samtidigt?

Jepp! Det kan dock vara så att det behöver vara korsad kabel mellan routern och switchen (om inte nån av dem stödjer auto mdi/mdx)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-08 15:46

Switch funkar för det ändamålet, ja (man kan säga att switchen helt enkelt ger din router fler portar, som en grenkontakt).

Ursprungligen av tjogin:

Switch funkar för det ändamålet, ja (man kan säga att switchen helt enkelt ger din router fler portar, som en grenkontakt).

Tack för alla svar, extra kul att hör av dig igen tjogin...

1
Bevaka tråden