Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla WLAN-hotspots på en ADSL-uppkoppling?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Mina föräldrar har ett stenhus där täckning inte täcker alla rum. Nu har vi skaffat en andra Netgear router (också med WLAN) för att täcka upp lite bättre.

Men hur kopplar jag ihop sakerna?

En idé:
ADSL-modem --Cat5---> WLANrouter1 ---Cat5----> WLANrouter2

Men då får man ett subnät till det första nätet... Är det bra eller inte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 14:25

Det har både för- och nackdelar med ett subnät. Säkerhet kan vara en fördel. Enkelheten kan försvinna eftersom det blir två olika nät. Enheter på det ena nätet kanske inte syns på det andra etc.

Ett sätt att lösa detta på är att ställa in att WLANrouter2 bara skall vara accesspunkt. Då blir den bara en "brygga" mellan sladd och radio och stänger av all sin router-funktionalitet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-05 22:04

Läs lite mer på Netgears web så får du reda på hur du bryggkopplar routrarna på det som Netgear vill så att man kommer WDS så nära som möjligt. Apple stödjer denna standard i sin Airport-produkter (och ett flertal andra tillverkare) med det saknas på en hel del Netgear-burkar.

Jag kollar...

Netgear säger att det inte går, men det måste man väl kunna komma runt?!

  • Medlem
  • 2006-02-07 16:48

öhm..

sätt bara upp accesspunkten med samma ssid som routern så lär väl problemet vara löst?
eller jaha.. nu såg jag att det var två routrar.. om du itne kan stänga av routingen i den ena är det nog lite svårare..problemet om du sätter dom som brygga blir nog att du itne kan ansluta trådlöst till den bryggade accesspunkten..

Vad händer om du stänger av DHCP:n i den ena och kopplar in den till den andra via en LAN-port (inte WAN) då kommer den andra's DHCP-server ge ip adresser. Men hur det funkar i praktiken vet jag inte.

Sätt den förstas ip-numer til statiskt och inom samma ip område som den andra delar ut men utanför DHCP 'rangen' (i brist på bättre ord). Detta är inget krav men om du gör så kan du lättare komma in på routerns inställningssida.

Jag har testat detta med en vanlig router (ej trådlös) och en trådös router och det fungerade utmärkt. Det var iofs en Dlink när jag tänker efter...

Det finns tyvärr bara möjlighet med trådlös förbindelse mellan enheterna.

1
Bevaka tråden