Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

27% av hd paj enligt diskwarrior, knappt en vecka gammal ibook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 17:23

enligt diskwarrior så är 27% av min hårddisk paj.....har inte märkt nå problem eller något...men det som gör mig fundersam är jag har haft den i 3 dagar nu....

är detta normalt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-04 19:37

Jamen, ibland undrar jag hur mycket man kan gå efter den analysen - vi har flera macar hemma och vem man än kör discwarrior på är det alltid sådär 20-30% fel enligt den - men de funkar hur bra som helst långt efter den testen!
(bara liten undran sådär i största allmänhet - jag vet att discwarrior är ett utmärkt verktyg men just den analysen vet jag inte om jag litar på)

Detta är ju inte "fel" på hårddisken - bara att filerna/katalogerna inte ligger på det mest optimerade sättet på disken, dvs lite utspridda. Ingen fara - kallas fragmentering och en fragmenterad disk funkar precis lika bra som en optimerad, bara lite långsammare ibland då läshuvudet får läsa över längre avstånd.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-04 20:17

Ni läser Diskwarriors rapport fel. Den säger att 27% av filerna inte ligger optimalt placerade eller är fragmenterade, INTE att det är fel på disken.

Klicka bara på Rebuild. Är det startdisken som ska byggas om så måste man boota från Diskwarrior CDn (eller annan bootbar skiva).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 20:35
Ursprungligen av Gunnar B:

Ni läser Diskwarriors rapport fel. Den säger att 27% av filerna inte ligger optimalt placerade eller är fragmenterade, INTE att det är fel på disken.

Klicka bara på Rebuild. Är det startdisken som ska byggas om så måste man boota från Diskwarrior CDn (eller annan bootbar skiva).

ok så det är bara en massa vilsna filer eller vad man kan säga ? eller äre fel på disken ?

behöver den köra en rebuild för att fungera bättre ?

Inget fel på disken...det är bara så filsystem fungerar - över tid blir filer spridda på hårddisken och diskwarrior ser till att optimera filsystemet..

1
Bevaka tråden