Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivbolagens död

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svensken är tydligen den som är mest villig att betala för musik som man kan köpa på nätet, hela 31% är villiga att betala. Detta finns beskrivet i en amerikansk undersökning som är en fingervisning om att skivbolagen MÅSTE lära den yngre generationen att betala för sin musik. Hos http://www.ehomeupgrade.com skriver man följande:

There is solid demand for paid downloads, however, 10% of European consumers are willing to pay, rising as high as 31% in Sweden.

File sharing penetration in Europe is highest among younger consumers (34% of 15-24 year olds) and is impacting the way they value music with many having little concept of music as a paid commodity. Among the 46% of European online 15-24 year olds who use the Internet to consume music, the CD is becoming increasingly irrelevant: 40% do not consider the CD to be a good value for money and 43% prefer to copy rather than buy CDs. Unless these consumers are encouraged to develop music purchasing behavior soon they may never develop meaningful music buying habits.

"Illegal activity is a key threat. The Digital Youth of today are being brought up on a near limitless diet of free and disposable music from file sharing networks. When these consumers age and increase spending power they should become key music buying consumers," stated Mark Mulligan, Analyst at JupiterResearch. "But unless the music industry can transition these consumers whilst they are young away from free consumption to paid music formats, be they digital or CDs, they may never develop music purchasing behavior and the recording industry could suffer long-term harm," added Mulligan.

KÄLLA: http://www.ehomeupgrade.com/entry/1724/european_music_industry

Den slutsats som jag drar av detta är att skivbolagen aldrig kan vinna kampen och bör snarast anamma "if you can´t beat them, join them" - Apple var helt klart rätt ute och i mycket god tid då man startade ITMS.

Olle@mac

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 20:10

Ganska skojigt när man skriver att "hela" 31% är villiga att pröjsa. Det kan ju få en att tro att mer än två tredjedelar INTE är villiga, utan hellre tankar ner gratis. Jag hade varit imponerad om det åtmistone hade varit över 90% som ville betala.

Men man vet ju inte hur frågorna i undersökningen är formulerade, så 31% kan ju mycket väl vara en hög siffra - hur dom nu fått fram den...

Jag tycker att 31% är väl en ganska väntad siffra?
Känner inte många som är villiga att betala för musiken om den inte är billig villsäga
Och har man bara sitt studiebidrag att konsumera för så är väl inte en skiva för 200kr något att priotera direkt ..

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-12-01 23:02

Gratis är gott. Men inte alltid laglig. Skivbranschen hulkar sig i konvulsioner över nedladdning. Så illa att yttrandefrihet och öppenhet begränsas.

Ursprungligen av pekka:

Så illa att yttrandefrihet och öppenhet begränsas.

På vilket sätt då? Kan du ge lite mer fakta och exempel tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 07:29

Tillsammans med din avatar ser det lite lustigt ut - briefa mig gärna jag ligger i hängmattan

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 07:31

dJag håller med Olle, det är vasst av Apple att förutse och i viss mån bana väg för trenden med att ladda ner musik. Skivbolagen har egentligen Apple att tacka för en hel del av deras försäljning iom att dom kan då få intäkter dom annars hade missat "helt".

/Tangen

1
Bevaka tråden