Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBM vs Apple

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kort personlig kommentar:

Vi har ju jobbat länge med Apple och som ni vet är vi ganska inriktade på deras produkter & kunder - både iPod.se och 99mac.se är relativt kända bland målgruppen. Ändå kan jag inte påstå att vi har ett grymt samarbete även om vi fått hjälp då och då med serverrabatt och "frågor & svar" sessions. Vi får inte låna demoexemplar av deras produkter och vi är inte inbjudna till lanseringsevents - lite bakvänt eller hur?

Som jämförelse har jag haft kontakt med IBM på sistonde och diskuterat sponsring av serverlösning - skillnaden är enorm! Har fått direktkontakt med någon på marknadsavdelningen som inte bara svarar på mail (!) utan även varmt välkomnar flera typer av samarbeten och lösningar. Nu är vi ju inte IBM-inriktade så det finns begränsningar i vad vi kan hitta på men attityd-skillnaden är fantastisk.

Tänk om Apple var lika lätta att jobba med som HP och IBM - då hade 99mac sett helt annorlunda ut!

Det kanske beror på att Apple Sverige inte har så stor kontroll över vad dom får göra?

Kan tänka mig att IBM och HP är stora i Sverige så att dom mer ses som egna företag men givetvis är dom också lägre i hierarkin av ett stort företag men inte så som Apple Sverige.

Apple Sverige borde se mer vilken potential 99mac och internet annonsering har. Varje gång man googlar på en mac fråga så dyker 99mac upp.

Håller med Mats B. om att det antagligen beror på att Apple Sverige inte har så stor frihet att röra sig med. Önskar att det vore bättre.

"Hatar företaget - älskar deras produkter" har väl varit en slogan för Apple-folk sedan cirkus 1986 fram till Teh Return?

Apple SE har väl aldrig varit några geniala marknadsföringsgurus direkt, men de ställer väl upp med ditt och datt till 99mac lite då och då?

Sen vore det förstås kul att höra om det verkligen blir verklighet av IBM-dealen. Ibland kan det ju bli prat och löften som sen inte riktigt överensstämmer med mängden verkstad när överoptimistiskt säljfolk prognostiserar omkring samarbeten och priser, prestanda och produktsortimentet.

Tyvärr har det alltid varit så. Redan 1984 var jag i kontakt med Apple angående samarbeta. Resultatet av detta var att jag gjorde allt och som tack fick jag ett julkort. IBM fick nys om detta och erbjöd sig att sponsra projektet, vilket jag dumt nog avstod ifrån. Har sedan dess varit inblandad i försök att få Apple med på noterna. Detta med varierande resultat, men aldrig det som IBM kunde och ville erbjuda. Då var det en otrolig skillnad i hur man tog emot kunder/samarbetspartners.

/Richard

Ursprungligen av Björnström:

Kort personlig kommentar:

Vi har ju jobbat länge med Apple och som ni vet är vi ganska inriktade på deras produkter & kunder - både iPod.se och 99mac.se är relativt kända bland målgruppen. Ändå kan jag inte påstå att vi har ett grymt samarbete även om vi fått hjälp då och då med serverrabatt och "frågor & svar" sessions. Vi får inte låna demoexemplar av deras produkter och vi är inte inbjudna till lanseringsevents - lite bakvänt eller hur?

Som jämförelse har jag haft kontakt med IBM på sistonde och diskuterat sponsring av serverlösning - skillnaden är enorm! Har fått direktkontakt med någon på marknadsavdelningen som inte bara svarar på mail (!) utan även varmt välkomnar flera typer av samarbeten och lösningar. Nu är vi ju inte IBM-inriktade så det finns begränsningar i vad vi kan hitta på men attityd-skillnaden är fantastisk.

Tänk om Apple var lika lätta att jobba med som HP och IBM - då hade 99mac sett helt annorlunda ut!

Utan att på något sätt bedöma eller kritisera Apple så vill jag gärna ändå instämma i att IBM är enastående bra på service, kundvård och hela det där paketet som gör att man känner sig välkommen som kund. Det är väl heller knappast en slump att de växt till ett företag med 329.000 anställda...

I detta fall har jag frågat rakt på sak: Kan ni bidra med servrar så vi kan bygga en LAMP-lösning som kan hålla sig online när vi har som mest besökare? Har specifierat vad vi behöver och vilken PR det skulle innebära om vi är en av få som lyckas hålla oss online utan problem när Apple lanserar nya produkter - Powered by IBM™ såklart

Det är långt ifrån säkert att dom ser det som ett lika kul projekt som vi och med stor sannolikhet blir det ingenting i slutändan.

1
Bevaka tråden