Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADC på pm G5 1.6?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här med en platt appleskärm 17" med adc-kabel. Om jag fattat saken rätt så ska den få sin strömförsörjning genom den kabeln. Och för att de ska fungera så måste ju adc-porten leverera kräm. Fram tills väldigt nyligen tog jag förgivet att alla adc-portar gör det. Men på min G4 (med utbytt grafikkort) sitter det en adc-port som inte ger någon kräm till skärmen.
Då undrar jag hur troligt det är att ADC-porten på en PMG5 1.6ghz ger 17"skärmen någe pulver. Enligt everymac ska där ju sitta en adc-port jallafall men är det tillräckligt elektrisk för att lysa upp tillvaron för skärmen?

  • Medlem
  • 2005-11-25 16:50

Om kortet levererades i original gör det det garanterat.

Vad är meningen med en ADC som inte levererar ström? Känns konstigt.

Ursprungligen av stfm:

Om kortet levererades i original gör det det garanterat.

Vad är meningen med en ADC som inte levererar ström? Känns konstigt.

Ja, jag är lika frågande som du! Jag har dock inte upptäckt det innan eftersom jag inte haft någon ADC-skärm tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 16:59
Ursprungligen av David Slättne:

Ja, jag är lika frågande som du! Jag har dock inte upptäckt det innan eftersom jag inte haft någon ADC-skärm tidigare.

Titta efter så att kortet sitter på rätt plats, det ska finnas en extra kontakt från logikkortet som står för krämen.

Ursprungligen av Konrad:

Titta efter så att kortet sitter på rätt plats, det ska finnas en extra kontakt från logikkortet som står för krämen.

Om du menar de där tre (eller om det var två) sista stiften som hamnar längst in i maskinen, så kan jag meddela att dom helt saknas på mitt grafikkort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-25 19:34

Det kan finnas två förklaringar:
1. Du har en PM G4 Sawtooth som inte har stöd för ADC. Grafikkortet är utbytt men ADC-kontakten på grafikkortet är borttagen så att kortet passar ändå. ADC-kontakten fungerar således inte.

2. Du har en nyare PM G4 med stöd för ADC, men grafikkortet är utbytt till ett modifierat Radeon-kort avsett för PM G5. ADC-kontakten är då "unpowered".

Ta reda på vad du har för variant på PM G4 och ta reda på vad det sitter för grafikkort i datorn. Eventuellt så kan det lösa sig om du byter grafikkort. Men då måste du ha en PM G4 gigabitethernet eller nyare.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418

Ursprungligen av Macus:

Det kan finnas två förklaringar:
1. Du har en PM G4 Sawtooth som inte har stöd för ADC. Grafikkortet är utbytt men ADC-kontakten på grafikkortet är borttagen så att kortet passar ändå. ADC-kontakten fungerar således inte.

2. Du har en nyare PM G4 med stöd för ADC, men grafikkortet är utbytt till ett modifierat Radeon-kort avsett för PM G5. ADC-kontakten är då "unpowered".

Ta reda på vad du har för variant på PM G4 och ta reda på vad det sitter för grafikkort i datorn. Eventuellt så kan det lösa sig om du byter grafikkort. Men då måste du ha en PM G4 gigabitethernet eller nyare.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418

jag har en AGP-G4 med utbytt grafikkort. Jag tror att orginalkortet stödde ADC. Men nu är tanken närmast att den här skärmen ska anslutas till en PMG5 1.6 så det är främst den kompabiliteten jag vill försäkra mig om.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 19:55

Jag öppnade och glodde i min G4 Dual 1.42 (som jag köpte för 1.500 häromdagen av en kollega) Det sitter ett ATI-kort i den, det är bara en av kortplatserna som har en kontakt för kräm och det är en extra flärp på kortet som ansluter till den kontakten.

Ursprungligen av Konrad:

....min G4 Dual 1.42 (som jag köpte för 1.500 häromdagen av en kollega)....

Helt off-topic, men jag måste bara gratulera till en lysande affär! 1.500 för en Dual 1.42.
Din kollega kunde ju säkert ha fått 4-5 gånger så mycket om han hade annonserat ut den.

Men den fungerade kanske inte...?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 10:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt off-topic, men jag måste bara gratulera till en lysande affär! 1.500 för en Dual 1.42.
Din kollega kunde ju säkert ha fått 4-5 gånger så mycket om han hade annonserat ut den.

Men den fungerade kanske inte...?

Den fungerar perfekt, har just formatterat den och testat lite.
När jag väl skulle betala så nöjde han sig med en tusenlapp. Kanske lite pay-back för en massa gratissupport han fått av mig under åren.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-26 09:29

ADC fanns inte före gigabitethernet-modellen, som kom år 2000. Så alla senare PM G4 och PM G5 har stöd för ADC.

Det är m a o inga problem att ansluta din ADC-skärm till en PM G5 1,6.

1
Bevaka tråden