Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel redan knäckt

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 17:29

Windows blev de facto standard och det blev MS Office också och de ger varandra draghjälp. MicroSoft kan kosta på sig att utveckla Office för Mac idag och kanske minska bråket om monopolställning. Om man nu tänker sig att Mac OS i framtiden skulle kunna köras på PC, hackat eller ohackat och tar bra med marknadsandelar. Kommer då MS känna sig så hotade att de ger igen och börjar krångla med sin andra standard, Office.

En hypotetisk tanke bara.
Tänk om världens stora företag kunde börja konkurera på sina produkters egna meriter istället för att sätta käppar i hjulet för konkurenternas produkter. Käppar i hjulen borde förbjudas av konkurensskäl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 14:59
Ursprungligen av Per S:

Kommer då MS känna sig så hotade att de ger igen och börjar krångla med sin andra standard, Office.

En hypotetisk tanke bara.
Tänk om världens stora företag kunde börja konkurera på sina produkters egna meriter istället för att sätta käppar i hjulet för konkurenternas produkter. Käppar i hjulen borde förbjudas av konkurensskäl.

Annonserade inte Microsoft i veckan att de skulle släppa Officeformaten fria (dvs, de kommande formaten som kommer med Office 12)?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-26 11:45
Ursprungligen av batmannen:

Apple har ett bra skydd mot kopiering och det använder Logic Pro. Det finns mig veterligen inte i någon knäckt version. Ifall de inte har någon annan superlösning vilket jag misstänker att de har, så går det ju att bygga en intern usbport i intelmacen, sätta dit en nycket motsvarande den till Logic och göra så att osX inte startar utan den. Enkelt och effektivt

Det är nog Cubase med "USB dongle" du tänker på? Logic har inget sånt.

En parentes är att PC-versionen av Cubase (med dongle) är knäckt, men det tog riktigt lång tid i sammanhanget. De resurser/intressen som krävs för ett sånt projekt finns nog inte på mac-sidan. Men vad som skulle hända om samma lösning användes för OS X kan man bara spekulera i.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-26 12:26

Jag har både Cubase SX 3 och Logic Pro 7 och bägge har dongle (aka hårdvarulås ) Logics är en vit liten söt sak i ipodplast med applelogga

Ursprungligen av memark:

Det är nog Cubase med "USB dongle" du tänker på? Logic har inget sånt.

En parentes är att PC-versionen av Cubase (med dongle) är knäckt, men det tog riktigt lång tid i sammanhanget. De resurser/intressen som krävs för ett sånt projekt finns nog inte på mac-sidan. Men vad som skulle hända om samma lösning användes för OS X kan man bara spekulera i.

  • Medlem
  • 2005-11-23 17:29

Problemet är väl kanske att operativsystemet till en början nog skulle kopieras rätt friskt. Man skulle förvisso få många installationer, men pengarna skulle ta slut. De företag som idag köper Macar skulle betala 3 000:- (ja, OS X skulle bli dyrare) per installation, mot tidigare minst 15 000:-. Enda räddningen vore Dell, HP eller liknande och de är faktiskt inte så vansinnigt billiga.

Microsoft skulle inte överleva en sekund om det inte var för alla datorer som kommer med Windows förinstallerat. De tvingar folk att köpa deras operativsystem när de köper en dator, medan Apple gör tvärtom.

Jag tror inte att det är omöjligt att Intelmacar kommer att bli billigare än PPC, men om vi inte vill ha risiga byggen så får vi nog fortfarande betala en premie.

Jag tycker nog att Apple har en bra lösning, inklusive de knäckta versionerna. De som inte har pengar kan köra en knäckt version på sin budget-PC, det kommer att funka, ganska bra rentav, men utan support och utan garantier. Det innebär att studenter kan köra OSX, efterfråga det på företagen de kommer till, som då förhoppningsvis köper Macar av Apple, för på ett företag vill man inte köra osäkra patchade maskiner. Och tack vare att Apple bara behöver testa med de egna konfigurationerna så håller man utvecklingskostnaden nere. Ganska sunt, rentav?

Jag tror att Apple har tänkt igenom sina strategier ganska väl. Tyvärr får vi aldrig någon insyn i det.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 09:19

Jo, det låter som en sund plan.

Det finns dock den haken att människor bildar sitt intryck av Mac OS X enligt det de ser av de hackade versionerna på 'oofficiell' hårdvara.
Många har det det med att 'glossa över' tekniska detaljer som 'oautoriserad' hårdvara.

Undrar om vi får se 'made for Mac Os X' klistermärken

Ursprungligen av miska:

Jo, det låter som en sund plan.

Det finns dock den haken att människor bildar sitt intryck av Mac OS X enligt det de ser av de hackade versionerna på 'oofficiell' hårdvara.
Många har det det med att 'glossa över' tekniska detaljer som 'oautoriserad' hårdvara.

Undrar om vi får se 'made for Mac Os X' klistermärken

Borde det inte vara så, att de flesta som har kompetens och intresse nog för att installera OS X på annan hårdvara, även begriper tillräckligt mycket om datorer för att inse att eventuella problem sannolikt beror på hårdvaran, när man installerar ett system på datorer som officiellt inte stöds?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Borde det inte vara så, att de flesta som har kompetens och intresse nog för att installera OS X på annan hårdvara, även begriper tillräckligt mycket om datorer för att inse att eventuella problem sannolikt beror på hårdvaran, när man installerar ett system på datorer som officiellt inte stöds?

Förhoppningsvis blir det inte så krångligt. De som vet hur man gör kommer nog på lösningar som gör det lite lättare för oss andra.

Apple har nog känsla för vad de bör göra. De har tagit sig ändå hit och företaget lär inte sluta växa och frodas på länge än. Jag har dock ett råd åt dem – byt ut Steve Jobs mot några av er från den här tråden. Ni verkar veta mycket bättre

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-24 16:34

Apple är ju något så "unikt" som både ett hårdvaruföretag och en mjukvaruleverantör ... kombinationen är det som gör de starka - och gör att produkterna passar bra ihop med varandra. ändra inte på det tack.

OS X kommer inte bli fritt för de aldra flesta, det kommer vara ett sanslöst meck med att få det funka. och ingen seriös kör på ett hackat OS.

Ursprungligen av Liffe:

OS X kommer inte bli fritt för de aldra flesta, det kommer vara ett sanslöst meck med att få det funka. och ingen seriös kör på ett hackat OS.

Hur vet du det?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-25 09:03
Ursprungligen av Laseranders:

Hur vet du det?

Det är en gissning såklart.

Men vilken seriös vill köra på ett hackat OS. Jag skulle aldrig göra det i varje fall. Jag jobbar med programvarutveckling, att lita på det OS man använder sig av är mycket viktigt och man vill ha tryggheten i en bra support.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 06:33

Bästa vore ju om Apple släppte ett OS X Free för både PC och Mac-plattformarna, så slipper folk fultanka fulhackade OS. OS X Free kunde vara ett förenklat men ändå fullt användbart OS X. Då kunde Apple bli lite mer poppis hos vanliga nyfikna nissar som skulle kört in något Linux men valde detta i stället. Och så kan de få över användare till sin sida på så vis. OS X Free kunde exempelvis ha reklambanners i operativsystemet, eller ngt sådant. Löst på något snyggt sätt då, Apple wise.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-25 12:15

Ärligt talat. "Stora företag" tror jag inte kör hackade OS.

Visst Nisses bilmontering i Gränum kanske kör en hackad win98'a - men inga större aktörer.

Till exempel har ju M$ genom sin windowsupdate sett till att alla som inte kan verifiera sina produktnucklar inte kommer åt uppdateringarna, uppdateringarna som Windowsvärlden är grymt beroende av pga alla virusattacker. Stora företag med virus på är kanppast välmående.

Ursprungligen av Liffe:

Ärligt talat. "Stora företag" tror jag inte kör hackade OS.

Visst Nisses bilmontering i Gränum kanske kör en hackad win98'a - men inga större aktörer.

Till exempel har ju M$ genom sin windowsupdate sett till att alla som inte kan verifiera sina produktnucklar inte kommer åt uppdateringarna, uppdateringarna som Windowsvärlden är grymt beroende av pga alla virusattacker. Stora företag med virus på är kanppast välmående.

haha… Tror du inte det går rätt lätt att komma runt? Ett stort företag har förhoppningsvis en eller flera admins som löser de problemen… Sen tycker iofs inte jag att man ska köra piratat om man tjänar pengar eller på annat sätt har så stor nytta av grejerna att de är värda pengarna.
iom TPM så tänker jag nog om på den punkten.

  • Medlem
  • 2005-11-27 13:18
Ursprungligen av Laseranders:

haha… Tror du inte det går rätt lätt att komma runt? Ett stort företag har förhoppningsvis en eller flera admins som löser de problemen… Sen tycker iofs inte jag att man ska köra piratat om man tjänar pengar eller på annat sätt har så stor nytta av grejerna att de är värda pengarna.
iom TPM så tänker jag nog om på den punkten.

Hi hi... Alla är inte som du. Det skulle kräva att ledningen hade något emotionellt emot Apple eller kopieringsskydd. Några pengar skulle de knappast tjäna på det. Dessutom är inte en workstation-PC nödvändigtvis billigare än en Mac.

Att man hindrar folk från att sno ett operativsystem och installera på andras datorer tycker inte jag är särkilt ruttet eller begränsande för användaren, som kopieringsskydd av cd-skivor kan vara.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-25 15:06
Ursprungligen av Liffe:

Till exempel har ju M$ genom sin windowsupdate sett till att alla som inte kan verifiera sina produktnucklar inte kommer åt uppdateringarna, uppdateringarna som Windowsvärlden är grymt beroende av pga alla virusattacker. Stora företag med virus på är kanppast välmående.

Bullshit. Har man bara "rätt" version av skivorna så sker aldrig någon produktaktivering, eller heller någon verifiering.
Och då menar jag inte l33t-hackade saker utan skivor levererade från Pyttemjuk själva.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-25 16:49
Ursprungligen av bollman:

Bullshit. Har man bara "rätt" version av skivorna så sker aldrig någon produktaktivering, eller heller någon verifiering.
Och då menar jag inte l33t-hackade saker utan skivor levererade från Pyttemjuk själva.

Min (vår) Volume License ville köra Genuine Advantage verifiering när det kom iallafall..

Eller ja, vet inte om alla datorer ville det, men åtminstone ett par.

Kan ju ha varit dom två som var skumma..

Körde detta på en coorporate volume license:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0a9b6820-bfbb-4799-9908-d418cdeac197&displaylang=sv

och den ville då valideras m.h.a. Genuine Advantage
Däremot ville den, såklart, inte aktiveras vid installation (det gör aldrig volume license)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-25 12:58

Admin som fixar uppdateringar till hackade OS på sitt stora företag? jojo, det kanske förekommer ... men jag tror knappt det excisterar, om så - så i väldigt liten skala.

Ett hackat OS X är för småkillar som sitter hemma i pojkrummet och gillar att leka med just sådana grejer. Han hade aldrig skaffat OS X om det inte vore för att det fanns en hackad version.

Företag köper licenserna för det de vill ha.

Ursprungligen av Liffe:

Företag köper licenserna för det de vill ha.

Jag håller i stort sett med dig, men man ska nog inte uttrycka sig för kategoriskt. Visst slarvas det med licenser även på företag, och kanske till och med på någon större arbetsplats inom offentlig sektor. Men jag skulle tippa på att just operativsystem utsätts för färre olagliga installationer, och att man är mindre benägen att köra på olaglig programvara, ju mer grundläggande den är för verksamheten.

En annan sak, om man nu får spekulera lite, är att jag tror att folks inställning till piratade program har mycket att göra med deras ekonomi. Lever man på 8000 kr i månaden så har man inte råd att betala för så mycket av det man vill ha - om man nu vill ha diverse program, såväl dyra som billiga. Då brukar man också hitta argument för att rättfärdiga sitt handlande. Om man å andra sidan har pengar över till att köpa det mesta man vill ha, så känns det rätt skönt att kunna betala, och många som har god ekonomi har ingen riktig förståelse för varför folk piratar. Men jag tror att samma principer gäller här som på företag - om någonting är så grundläggande som ett operativsystem, så är nog de flesta mer benägna att betala, eftersom det skapar en viss trygghet att ha en riktig installation.

Det är väl inte en så stark argumentation att gå till sig själv, och därifrån dra slutsatser om hur flertalet agerar. Men jag tror att många ändå känner igen sig på ett ungefär i den situation som jag var i nyligen. Jag körde Panther, och hade inte direkt ett behov av att uppgradera till Tiger, men jag ville ändå väldigt gärna ha Tiger av flera skäl. Jag hade bestämt mig för att vänta på några uppdateringar, och hålla ett öga på hur stabilt det verkade vara utifrån diskussioner på nätet. Jag väntade också in ett tillfälle när det inte skulle kännas så mycket i plånboken att köpa Tiger. Så småningom hade många här på 99mac skaffat Tiger, och det verkade stabilt. Det hände några gånger att jag satt med pekaren ett klick bort från att ladda hem en piratad version, bara för att testa hur det kändes. Enligt min bedömning skulle det vara helt riskfritt, sett till chansen att åka fast för olaglig fildelning. Den saken bekymrade mig inte det minsta. Det som höll mig tillbaka, var att jag behöver kunna lita på min dator. Det verkade som att många hade laddat hem piratversionen av Tiger och installerat den utan problem, men jag vill faktiskt ha lite mer "garantier" än så att allting ska fungera som det ska. Jag kunde ha dragit hem Tiger och kört det i väntan på att jag skulle få råd att köpa det, men det verkade inte värt besväret.

Jag undrar hur jag hade agerat på den tiden jag levde på studiemedel från CSN. Då behövde jag inte lita på min dator yrkesmässigt - hade något gått fel, så hade jag ändå kunnat gå tillbaka till Panther för att skriva det jag behövde för studierna. Och priset för Tiger hade varit rätt högt - jag hade inte kunnat vänta in ett tillfälle när jag hade pengar över till det, för de pengarna hade jag aldrig.

Ursäkta om jag skrev ett rätt långt inlägg, men jag tror att det illustrerar på ett ungefär de villkor som ligger bakom att köra ett [k] OS X på Intel. Flera faktorer spelar in: ekonomi, behov av tillförlitlighet, och lusten att experimentera med sin dator. För några ligger de faktorerna inom gränsen för vad som gör det lockande att köra OS X på annan än Apples hårdvara. Då hjälper det inte ens om Apple gör kommande versioner av OS X helt omöjliga att kracka, för det finns redan versioner ute som är fullt användbara. Det är ett fullt användbart operativsystem, och framtida versioner av OS X kommer inte att göra det mindre användbart. Men jag tror inte det spelar någon större roll för Apple - tillräckligt många kommer att vilja luta sig mot tillförlitligheten i en köpt version av OS X, och de som kör andra versioner kommer inte att skada Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 13:13

Förutom att det kommer att finnas en hel del som försöker köra OS X på "vanlig" hårdvara kommer säkerligen även det omvända förhållandet att råda. Det finns en hel del Windows-människor som går igång på Apple-hårdvarans utseende och är beredda att betala mellanskillnaden. Kolla på bara iPoden! I dagsläget avstår de dock från inköp eftersom det inte går att köra Windows på den.
Sedan återstår att se om Apples maskiner drabbas av dåligt rykte på grund av virus, instabila drivrutiner och annat otyg som Windows-plattformen för med sig.

Det finns gott om hackade windowsversioner som fungerar mot windowsupdate "outofthebox" eller hur man ska uttrycka sig, varken särskillt svårt att göra eller administrera.. Jag har svårt att se hur apple ska kunna göra det omöjligt att få den skarpa versionen att inte fungera på valfri hårdvara. Är det något vi lär oss av datorhistorien så är det att det inte finns något som heter säkert, det känns som att varje gång ett företag säger att något är omöjligt att kopiera/hacka/lösa så är det gjort inom 24 timmar.

Känns inte som jag sa något konstruktivt, bara en reflektion.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-26 12:22

Borde väl inte vara svårare än att Apple fortsätter med Open firmware, ser till att systemet kräver en sådan och att det inte går att köra om det finns en BIOS. Går säkert att köra med VM-ware ändå, men det är faktiskt inte riktigt samma sak som att ha det installerat på riktigt.

Vad gäller alla spekulationer om att Apple skulle tjäna pengar på att släppa OSX fritt är bara snack. Apple är ett hårdvaruföretag i första hand, och mjukvaruföretag i andra hand. Microsoft är precis exakt tvärt om.

Man bör också tänka på att jämför man Apples och MS omsättning, kassa och börsvärde så är MS bara tre gånger så stora som Apple.

Jag skulle aldrig säga att det vore affärsmässigt smart att skita i hårdvaran för Apple.

Ursprungligen av Kalle W:

Vad gäller alla spekulationer om att Apple skulle tjäna pengar på att släppa OSX fritt är bara snack. Apple är ett hårdvaruföretag i första hand, och mjukvaruföretag i andra hand. Microsoft är precis exakt tvärt om.

Jag håller med men man skulle kunna säga att de e rätt dåliga på sin sak eftersom de tillverkar ett bättre os än datorer inte för att datorerna är dåliga men...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-26 19:12
Ursprungligen av ill_chrill:

Jag håller med men man skulle kunna säga att de e rätt dåliga på sin sak eftersom de tillverkar ett bättre os än datorer inte för att datorerna är dåliga men...

Åtminstonde så är det ju operativsystemet som gör att folk väljer att byta till (och föredrar) Mac. Ironiskt är det, minsann.

Ursprungligen av tjogin:

Åtminstonde så är det ju operativsystemet som gör att folk väljer att byta till (och föredrar) Mac. Ironiskt är det, minsann.

Precis, OS X, alla smarta program som man får med och designen på maskinerna är i princip bara lockbeten för att du ska köpa en dator av Apple så att de tjänar pengar. I alla fall om man ser det ur ett strikt kapitalistiskt perspektiv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-26 19:50
Ursprungligen av ohennig:

Precis, OS X, alla smarta program som man får med och designen på maskinerna är i princip bara lockbeten för att du ska köpa en dator av Apple så att de tjänar pengar. I alla fall om man ser det ur ett strikt kapitalistiskt perspektiv.

Samtidigt så är ju den kontrollerade hårdvaruplattformen en förutsättning för att Mac OS X (eller snarare Mac-upplevelsen) ska kunna vara så (relativt) problemfri som den är. Mac-upplevelsen beror nog lika mycket på mjukvaran som hårdvaran, om man ska vara noga.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-26 14:08

Ehrm... my bad. :eek:

Lägg av med pajkastningen och förolämpningarna. Håll er till en saklig debatt annars kommer vi att börja radera era inlägg och/eller stänga tråden.

Richard - i egenskap av seniormoderator

Bevaka tråden