Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företag eller inte i USA?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:30

Har precis lagt ner min enskilda firma i sverige för att börja plugga i usa. Jag filmade mestadels bröllop i sverige. Om jag skulle vilja extra knäcka i USA, på vilka sätt kan man göra det? I Sverige kan man ha hobbyföretag, vilket hade passat mig bra i USA tex. Skall man filma bröllop i USA som företagare eller är det bättre att frilansa hos något företag på något vis?

Jag har inga kunskaper alls om företagsamhet i USA. Jag kommer att studera i San Francisco.

/Jonas

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-11-19 22:53

Ta ett snack med handelkammaren. Kan inte de fakta, kan de säkert tipsa om kontakter.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:55
Ursprungligen av pekka:

Ta ett snack med handelkammaren. Kan inte de fakta, kan de säkert tipsa om kontakter.

ok, det skall jag göra.

Tack!

/Jonas

Starta företag är inte knepigt men du får väl inte jobba i USA utan arbetsvisum?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 14:42
Ursprungligen av Björnström:

Starta företag är inte knepigt men du får väl inte jobba i USA utan arbetsvisum?

Vi kommer få arbeta i USA i o m att vi studerar. Olika universitet har olika regler. Vissa godkänner att man jobbar på campus första året och andra inte. Men man får jobba ett år efter studierna är klara oavsett vilket universitet man går på. Vi har dessutom ansökt om green card men inte fått svar ännu.

/Jonas

Ursprungligen av Panaga:

Vi kommer få arbeta i USA i o m att vi studerar. Olika universitet har olika regler. Vissa godkänner att man jobbar på campus första året och andra inte. Men man får jobba ett år efter studierna är klara oavsett vilket universitet man går på. Vi har dessutom ansökt om green card men inte fått svar ännu.

/Jonas

Är du verkligen säker på din sak?

Jag fick inte jobba utanför universitetet, dels för att visumet inte godkände det och för att försäkringen absolut inte täckte något arbete utanför campus.
Det hindrade mig inte från att jobba svart i en månad, men att det skulle vara lagligt tror jag inte. Har du någon länk eller något som du har kollat på?

Hoppas jag har fel men...

Hittade detta:

I USA och Kanada får man endast arbeta på campus. Efter c:a ett år i USA kan du ansöka om att få arbeta även utanför campus. Efter avlagd examen kan du under vissa förutsättningar få stanna kvar upp till ett år och arbeta. Det är mycket svårt att få permanent arbetstillstånd. För mer information, kontakta USAs/Kanadas ambassad.

Panaga säg till hur det går... Roligt att höra.

Enda sättet tyvärr att få jobba i USA är väll om man har en släkting som kan vara sponsor till visumet eller om man gifter sig med någon amerikansk medborgare.
Om man tillhör kategorin läkare, professorer så kunde man tydligen också ligga bra till för ett visum.

USA är ett svårt land att komma in i, men det kan man väll förstå när det är så många som vill dit.

USA är FÖR svårt. Blir Singapore istället

1
Bevaka tråden