Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

repeater till trådlöst nätverk - vilken utrustning?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar över vad som finns på marknaden i fråga om repeatrar till trådlösa nätverk. Kan man räkna med att alla wifi-repeatrar är kompatibla med alla trådlösa routers därute?

Jag har inom kort två nätverk som skulle behöva repeteras. Det ena har en Zyxel ZyAIR G-2000 som basstation och till det andra har jag ännu inte bestämt mig för vilken utrustning jag ska ha.

Jag är djupt skeptisk mot D-link men dom kanske har blitt bättre de senaste året...?

Vilken utrustning rekommenderas?

ok, jag omformulerar frågan:

Kan någon rekommendera en _kunnig_ återförsäljare av nätverksutrustning för wifi-protokollen?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-02 17:31

Hade du tänkt dig att använda s.k. roaming? (Dvs att en accesspunkt ansluter till den trådlösa router, och repeterar signalen vidare på antenn nr2)
Eller har du möjlighet att koppla accesspunkten med kabel till LANet?

I det senare fallet så tror jag inte det spelar så stor roll vad du använder... bara det är samma teknik på burkarna. Roaming har jag aldrig provat...

Jag rekommenderar iaf Linksys support. Fick mycket hjälp av dem när jag gjorde ett trådlöst nätverk på tre accesspunkter. support.se@linksys.com Nu är ju inte dem oberoende direkt...

PS. Skriv på engelska DS.

Ursprungligen av theoo:

Hade du tänkt dig att använda s.k. roaming? (Dvs att en accesspunkt ansluter till den trådlösa router, och repeterar signalen vidare på antenn nr2)
Eller har du möjlighet att koppla accesspunkten med kabel till LANet?

I det senare fallet så tror jag inte det spelar så stor roll vad du använder... bara det är samma teknik på burkarna. Roaming har jag aldrig provat...

Jag rekommenderar iaf Linksys support. Fick mycket hjälp av dem när jag gjorde ett trådlöst nätverk på tre accesspunkter. support.se@linksys.com Nu är ju inte dem oberoende direkt...

PS. Skriv på engelska DS.

Det är roaming som är aktuellt isåfall. Dessutom har jag hört mycket gott om linksys så då är det ju kul att dom har en alert support. Dom ska jag defenitivt kontakta. Tackar!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-08 15:35

Hej David!
Hur har det gått för dig med nätverket? Jag har haft samma funderingar och också varit i kontakt med linksys support. Jag har en WRT54G och skulle vilja förstärka signalen eller skaffa en mellanstation (roaming- grej).

Linksys har en produkt för roamingändamålet, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men den var ganska dyr.

Sedan har dom ju en router som ska vara avsevärt bättre än vanliga konsument-routers. Tror det är den som kallas WRT54GX.

För att svara på WiFi-frågan: Nej, man kan inte lita på att saker fungerar tillsammans även om de är WiFi-certifierade.
//freddan

Ursprungligen av freddan:

Hej David!
Hur har det gått för dig med nätverket? Jag har haft samma funderingar och också varit i kontakt med linksys support. Jag har en WRT54G och skulle vilja förstärka signalen eller skaffa en mellanstation (roaming- grej).

Linksys har en produkt för roamingändamålet, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men den var ganska dyr.

Sedan har dom ju en router som ska vara avsevärt bättre än vanliga konsument-routers. Tror det är den som kallas WRT54GX.

För att svara på WiFi-frågan: Nej, man kan inte lita på att saker fungerar tillsammans även om de är WiFi-certifierade.
//freddan

Jag letade runt lite planlöst en stund och kom sedan på den briljanta iden att ringa linksys och prata med dom direkt (nä fresten det var ju theoo som kläckte den iden). Då framkom att dom har en produkt som dom kallar WRE54G som ska kunna repetera signalen från tillessempelt Linksys WRT54GS basstation men att den förmodligen funkar fint med andra wifi-produkter också.
Jag åker till Macoteket imorgon och hämter den senare och med tiden kommer jag väl att skaffa repeatern och då lovar jag att avlägga rapport om hur den funkar mot än det ena än det andra fabrikatet.

vill man så kan man ju alltid dunka igång linux på sin wrt54g! iofs så körs det ju redan, men när man gjort konsolen tillgänglig osv så kan man göra nästan vadsomhelst (nja, men nästan!) med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 16:26

Jag har inte sett det nämnas i tråden, men är det inte WDS ni är ute efter? Wireless Distribution System, gör att en AP kan ansluta till en annan och utvidga nätet (man offrar förstås halva bandbredden för återutsändningarna). Linksys WRT54G/GS stöder det i sin senaste firmware (jag kör en Airport Express för att bygga ut mitt WRT54GS-nät).

kan man sabba en linksys om man slänger i en annan firmware från tex 3:e part. Om man installerat en firmware som man inte är nöjd med är det väl bara å installer rätt firmware igen... ....eller?
(jag frågar eftersom livet lärt mig att saker å ting sällan är så enkla som de först synes vara )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 09:41
Ursprungligen av David Slättne:

kan man sabba en linksys om man slänger i en annan firmware från tex 3:e part. Om man installerat en firmware som man inte är nöjd med är det väl bara å installer rätt firmware igen... ....eller?
(jag frågar eftersom livet lärt mig att saker å ting sällan är så enkla som de först synes vara )

Jag rekommenderar att kolla runt lite på http://www.linksysinfo.org/ som har hur mycket info som helst om Linksys-produkter. Står mycket om tredjepartsfirmware och annat (hur man sätter upp WDS t ex).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-09 11:26
Ursprungligen av David Slättne:

kan man sabba en linksys om man slänger i en annan firmware från tex 3:e part. Om man installerat en firmware som man inte är nöjd med är det väl bara å installer rätt firmware igen... ....eller?
(jag frågar eftersom livet lärt mig att saker å ting sällan är så enkla som de först synes vara )

Jag installerade en annan firmware som skulle göra signalen dubbelt så distinkt ungefär och som dessutom skulle erbjuda lite andra funktioner, ex möjlighet att starta om routern via webguin mm.
http://www.hyperwrt.org/

Än så länge funkat bra! Ta i trä.

Vad jag vet så kan inget gå sönder, men om man avbruter flashningen (ska vad jag har hört inte ta särskilt lång tid) så sitter du där med en router med ofullständigt operativsystem. Eftersom man använder operativet för att uppgradera firmwaren (filöverföring via tftp) så kan det bli knepigt att rätta till nåt sånt, men det går säkert.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 23:14

Jag har två Belkinapparater hemma (F5D7230-4). De är likadana, men den ena har agerat router / accesspunkt och den andra bara accesspunkt med sladd till routern. Det har funkat väldigt bra och gett mig god täckning och bra prestanda.

Nu har jag ändrat om lite hemma och behöver en trådad nätverksaccess till skrivaren på en plats som blir krånglig att dra sladd till. Så ikväll testade jag att aktivera WDS i båda enheterna. Sen ryckte jag ethernetsladden i den som tidigare bara var accesspunkt och placerade den vid skrivaren. Lite överaskande fungerade allt direkt. Kändes nästan lite magiskt... Jag kopplade in skrivaren i min "nya repeater" vilket också funkade bra.

Efter nån dryg timmas användning kan jag dock konstatera att prestandan i nätet blivit betydligt sämre. Det märks till och med vid surfning på 99mac (när jag ansluter trådlöst till repeatern). Jag ska väl nämna att jag kör WPA vilket ger bättre säkerhet, men på bekostnad av prestada. Den prestandaförlusten hade jag dock inte tidigare märkt av.

Så jag stängde av möjligheten för klienter att ansluta trådlöst till repeatern vilket gör att avståndet till närmsta accesspunkt blir större, men prestandan blev ändå avsevärt bättre än att gå via repeatern. När jag har råd blir det nog en AirPort Express som antingen ansluter som klient till det trådlösa nätet konfigurerat som det var innan jag började testa, och delar ut den då USB-anslutna skrivaren. Eller så kör jag den i WDS-läge utan att tillåta klientaccess vilket borde hålla uppe prestandan i nätet.

Hur blir prestandan för er andra som kör WDS? Nån som vet hur mycket WPA påverkar prestandan i jämförelse med WEP eller okrypterat?

1
Bevaka tråden