Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga ljud från datorn - Dual 2.0 - G5:a

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!
Bugg, fel?!

När jag laddar ner från Safari och scrollar samtidigt i Safaris list så stannar den grafiska nedladdning till i "Hämtade filer fönstret", och stannar så länge jag håller nere musknappen på scroll-listen i Safarifönstret. Alltså själva animationen stannar för sedan när jag släpper upp musknappen så hämtas den "förlorade tiden" i kapp för att sedan rulla på i normal takt igen. En annan sak som uppstår i samma skede är ett störningsljud. Detta slutar först även då jag släpper musknappen.

Jag sitter med en Dual 2.0 - G5:a köpt för ett halv år sedan, börja bli trött på alla konstiga ljud mm.
Är detta samma konstiga företeelser som har med det "tickande ljudet att göra, vars lösning är att installera Chud tools för att det ska sluta?

Lika så kommer det störande ljud då jag drar i gång RSS-skärmsläckaren eller andra lite mer grafik krävande saker som t.ex. förhandsvisningens bilspelsfuntion, då låter det samma höga "störnings ljud då bilden fade:ar in och ut...

Är det fler än jag som får dessa störande ljud som beskrivet ovanstående?

Vad gör man åt saken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-29 10:07

Ljudet du hör är ett fel på många av G5 maskinerna, låter som en gammal TV. Lösningen är att installera CHUD tools och stänga av "Allow Nap" Detta gör att maskinen blir tyst, men kommer att dra mera ström.

Man kan efter att ha installerat CHUD tools göra ett script som man spar som ett program och lägger i Startobjekt under ditt konto. (Då Allow Nap är på efter en reboot)
Starta "Manus redigerare" och för in
do shell script "hwprefs cpu_nap=false"

läs mer här:
http://venueserver.rcc.ryerson.ca/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=40

1
Bevaka tråden