Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open source fråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten fråga kring open source.

PHP är väl open source medans asp ägs av microsoft och är inte open source, har jag fattat rätt då?

Apache och Mysql är också open source eller?

Mvh Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 17:25

Rätt onödigt av mig att försöka svara då jag inte är alls säker... men jag tror du har helt rätt angående PHP vs ASP men fått för mig att Apache ej är open-source medan jag inte är säker angående MySQL, fast mycket möjligt att det är open-source...

/onödigt men kanske är bättre än inget alls

PHP, Apache och MySql kan nog alla betraktas som open source även om det är ett företag som äger MySQL.

ASP är egentligen en teknik för att lägga in kod i HTML och inte någon produkt. Microsoft skickar med en implementation med sin web-server men det finns även andra implementationer. Jag känner inte till någon open-sourceversion av ASP.

ASP är inte en motsvarighet till PHP egentligen, eftersom ASP kan köras med olika scriptspråk som VB-script eller javascript. VB-script är Microsofts scriptversion av Visual Basic.

Men generellt är dina tankegångar rätt, då man jobbar med PHP/MySQL/Apache så jobbar man i open source-världen. Medan om man jobbar med ASP så jobbar man med Microsofts webbserver och ofta kopplat till en Microsoft-databas.

Man KAN köra ASP med Apache, men då med Perl som skriptspråk. Varför någon skulle vilja göra så är dock helt bortom mitt förstånd.

PHP, Apache och MySQL är alla Open Source men de har olika licenser. Egentligen spelar det inte så stor roll om man bara vill använda programmen, alla drar fördel av att ständigt förbättras och säkerhetscheckas. Plus att de är gratis och kan köra i vilket OS och i vilket system som helst.

Ciryon

1
Bevaka tråden