Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Localhost webserver på OS9

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är webbdesigner/producent som nu börjar pilla med databaser... Jag är ute efter en webserver som man kan köra lokalt på OS9.2 och som stöder MySQL. AppleShareIP? Webstar Server Suite? Jag hittar ingen version som stöder antingen OS9 eller MySQL. (Jag trodde Dreamweaver MX skulle fixa detta på något vänster, men icke!)

Tacksam för ingående svar!

Kolla WebTen från Tenon.
http://www.tenon.com/

jag hittar inget stöd för mysql på denna... eller har jag missat något?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 18:32

Uhm, vill du köra mysqlserver på os9?
Isåfall ligger du nog risigt till, den körs bara på *nix-varianter. (I alla fall såvitt jag vet.)

Men skall du bara koppla till en mysqlserver via ett script är det väl skriptspråket du skall kolla om webservern har stöd för.

  • Avstängd
  • 2002-09-10 20:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kim Ahlström:
Uhm, vill du köra mysqlserver på os9?
Isåfall ligger du nog risigt till, den körs bara på *nix-varianter. (I alla fall såvitt jag vet.)

MySQL finns för Linux, [Free|Net]BSD, Solaris, SCO, OS/2, Win32 (Win9*) och WinNT.

WebTEN är ett Unix som körs ovanpå MacOS så du kan nog kompliera det själv. Fast jag vet inte 100%... VPC kanske?

Det bästa tycker jag ändå att kära i OS9 är Filemaker Pro och sen om du vill gå vidare med något Unix så kan du enkelt exportera dina databaser in till MySQL (eller PostgreSQL som jag kör)

S_W du glömde MacOS X i din lista (http://www.mysql.com/downloads/mysql-3.23.htm...)

Fast å andra sidan så räknas ju X till BSD (DarwinBSD) så helt fel är det ju inte...

[ 10 September 2002, 21:07: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

MacOS 9? Är det verkligen någon ända seriös människa i detta landet som fortfarande använder det?

Isåfall, speak up så får jag mej ett gott skratt.... HAHAHAHA.... stackars amatörer... well well, ni vaknar nog också någon dag!! Hahahaah Hohohoh hehehe

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
MacOS 9? Är det verkligen någon ända seriös människa i detta landet som fortfarande använder det?

Isåfall, speak up så får jag mej ett gott skratt.... HAHAHAHA.... stackars amatörer... well well, ni vaknar nog också någon dag!! Hahahaah Hohohoh hehehe

Bigmac: Ett helt meningslöst, intetsägande inlägg som inte tillför det minsta till denna tråd. Tror du att frågeställaren kommer hit för att bli förnedrad, förlöjligad och hånskrattad åt? Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att tanken med detta forum var att hjälpa varandra.

Tillägg: Även om jag försöker betrakta dina inlägg som privata/personliga så kan jag inte undvika att förknippa dem med den ÅF som du företräder och jobbar för. Inte för att jag är en inköpare av stora mått, men jag har under årens lopp köpt en del hård- och mjukvara och kommer så göra även i framtiden. Var jag köper dem hänger givetvis ihop med det intryck jag får från respektive ÅF.

Nåväl, jag hade bara tänkt mig utveckla lokalt sedan lägga ut spektaklet skarpt på en Linux/Apache server. Men just nu har jag inte tillgång till en MySQL server... Well, jag är ju som sagt bara formgivare så jobbet får nog puttas vidare. Och OS9 funkar alldeles utmärkt på min gamla iMac 350! Dock uppgraderas det till OSX i.o.m. köp av iMac globe. Tills dess ska alla glappkäftade stortrutar knipa igen.

Tack alla andra för hjälpen!

Om du vill kan du få testa på min utvecklingsserver. Rullar 24/7 på en X-burk. fet lina.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 23:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
MySQL finns för Linux, [Free|Net]BSD, Solaris, SCO, OS/2, Win32 (Win9*) och WinNT.

Jag borde ha sagt POSIX-kompatibla istället för *nix-varianter.

Sen om du (fanatic) sitter på fast uppkoppling så borde det ju inte vara några problem att arbeta via scp/ftp och ssh/telnet till den server där du skall lägga sakerna sen.

[ 10 September 2002, 23:35: Meddelandet ändrat av: Kim Ahlström ]

Massebasse >
Vore sjukt bra, jag sitter med lina mot massor av servrar men inga med MySQL support... Så det vore toppen, och få testa en X-server också.

OK. Maila mig lite uppgifter om vad du behöver och så där. kanske en kort beskrivning av ditt projekt ... så jag får en "hint" om jag vågar släppa in dig

[email protected]

1
Bevaka tråden