Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intycket av nya PowerBooken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så kom det äntligen en uppdatering av PB:n och jag hade tur att få tag i ett exemplar igår. Hämtade upp den på inLife strax efter kl. 17 då det var "sverigelansering". På typiskt uppblåst amerikanskt storbolagsmanér förbjöd Apple återförsäljarna att lämna ut datorerna före 17, det skulle vara gemensam lansering minsann. Alla kunder ska behandlas som vore de flockdjur som tillsammans ger sig av till vattenhålet för att dricka. Vilket trams!

Jag har den första generationens PB 17" men har väntat på en ny 15-tummare för att få ned vikten; varje kilo räknas i min ryggsäck. Så nu när man får samma skärmupplösning till lägre pris, mindre paketering, snabbare maskin och diverse allmänna småförbättringar var det dags att byta upp sig.

Att få igång datorn gick ju som det brukar med mac. I med sladden och tryck på knappen. Jag anslöt min gamla PB med FireWire 800 och lät "komma-igång-assistenten" flytta över data. Det var klart på 25 minuter och sen var jag igång med allt utom mySQL som inte vill starta. Troligen är det nåt som inte kopieras över med automatik. iTunes vägrade dock starta, det slutade i krasch varje gång, men så dök iTunes 6.0.1 upp i uppdateraren i morse och nu fungerar det så fint så.

Jämfört med gamla 17-tummaren märks några saker framför allt: skärmen är aningens ljusstarkare och jämnare i bakgrundsbelysningen. Fläkten har inte gått igång en enda gång ännu, medan den gör det ganska ofta på gamla datorn. I gamla datorn hade jag bytt hårddisk till en 7200-varvare och det märks skillnad. Den nya har 5400 varv och den kommer jag byta ut så snart som möjligt. Nya datorn har 512MB minne medan den gamla har 1G, och det gör också stor skillnad, framför allt när man drar igång Eclipse eller Photoshop. Så fort butikerna får in DDR2 SO-DIMM ska det köpas mer minne. Airportmottagningen skiljer en smula mellan maskinerna. Den nya indikerar lite lägre signalstyrka än den gamla. Någon skillnad i hastighet har jag däremot inte märkt.

Igår kväll satt jag på Gotlandsfärjan och fördrev tiden med att kolla på en hemmabränd DVD, ett TV-program om Francis Poulenc, och DVD-spelaren var praktiskt taget helt tyst hela tiden. I den gamla datorn var den rätt ljudlig så det kändes som en klar förbättring. Ännu har jag inte provat att bränna något men ser fram emot att kunna bränna tvålagersskivor.

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en odramatisk men klart märkbar uppgradering, värdefull för mig. Andra ägare av gamla 1GHz-PB:ar kanske inte tycker det är värt pengarna dock, det är ju inget jättesteg för mänskligheten man tar. Men jag är jättenöjd!

*

Nu är det dags att lägga ifrån sig datorn och gå ut i trädgården, se hur rosorna mår. Ta en sväng till järnaffärn och hämta gräsklipparen som varit på omplåstring och sen upp till Stånga för att köpa syréner - det är planeringsdags nu.

Senast redigerat 2005-10-22 11:59

Är det nåt nytt på 12" PB? Har inte hittat nån info riktigt.

Batteritiden

Ursprungligen av bstark:

Är det nåt nytt på 12" PB? Har inte hittat nån info riktigt.

Den har bättre batteritid.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Den har bättre batteritid.

Nej inte ens det. Den aktuella modellen har 5h batteritid vilket den "förra" också hade. Det enda nya är att...nej det är inget "nytt". Det som skiljer är bara att den blivit billigare. Det är samma spec som förra modellen med superdrive hade men priset är samma som den förra med combodrive och 60GB hårddisk. Så inget att hurra för direkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 15:41

tack för recensionen per!

1
Bevaka tråden