Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel uppdatering med PHP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och ska bygga en hemsida med hjälp av tabeller (jag är allergisk mot frames) och försöker lura ut hur jag enklast får sidan lättuppdaterad. Sidn aka ha ett antal fasta menyer i överkant samt till vänster och höger. I mitten finns den aktiva (dynamiska) delen som enkelt ska kunna ändras av cirka tre personer. Är det någon som har förslag på hur sidan ska byggas upp och hur jag löser uppladdningen av nya filer på enklast sätt? Framförallt är jag intresserad av hur jag ska strukturera sidan för enkel uppdatering och låga bandbreddskrav.

/tJ

Har du tillgång till nån form av databaskoppling så går det ju att skriva script som låter användare logga in och ändra bara vald information via formulär. Finns massor av sådana exempel på nätet som man kan använda sig av. Kräver förstås en del arbete från början, men det ger lättuppdaterade sidor sedan.

Är det header och footer som jag ska ladda mha PHP eller finns det något snyggt sätt att uppdatera sidan mha variabler och reload? Vad blir enklast i längden?

Ja det kanske är lämpligast att göra nån sådan lösning, mitt första förslag är nog lite overkill med databaskoppling och adminsidor. Om du skapar ett sidhuvud och en sidfot och inkluderar dessa med PHP så kan sidan som ska uppdateras bli ganska enkel. Sen är väl frågan hur du ska lösa uppladdningen, är det ett problem att ge dessa tre personer rätt att ladda upp via FTP? Är det viktigt att de inte kan ändra på nåt annat?

Nä, egentligen spelar det ingen roll om de kan uppdatera varandras info, men ska det vara idiosäkert så ska det... De som ska uppdatera har ingen koll på html, php eller perl och det vore smidigt om de kunde hålla sig till textfiler eller "spara som html" i word. Att lägga upp sidhuvud och sidfot verkar enklast i php, men layoutmässigt verkar det smidigast med någon form av textarea som kunde uppdateras automagiskt på något dynamiskt sätt...

Jag tänker mig något istil med:
1. klicka på länk.
2. sätt en variabel som pekar på en fil.
3. uppdatera samma sida, men med filen som argument.
4. Viola! Ny sida, men med nytt innehåll i en viss cell i en tabell...

/tJ

  • Oregistrerad
  • 2002-11-26 11:41

Funktionen du efterlyser kallas content management och sådana system finns i alla möjliga varianter. De flesta kräver MySql och Apache, men jag har sett en del som bara behöver PHP.

Den här kanske kan passa?
http://freshmeat.net/projects/phpcms/?topic_id=92%2C96%2C243%2C90

I vilket fall som helst så tror jag att det blir lättare att utgå ifrån en kod där du slipper bygga allt ´för hand´. Mer tid att göra den snygg.
AdrianB - Nej, jag tycker att ditt råd att köra med databas är ett utmäkt råd. Det är inte svårt och det öpppnar dörren till en stor mängd opensource lösningar som i många fall är mycket bra.

macromedias Contribute verkar lovande, och sjukt billig om den prisuppgift jag har fått stämmer, introduktionspriset är på endast 1150 kr + moms.

http://www.macromedia.com/software/contribute/

Vet dock inte vad som krävs för att det skall fungera! Verkar inte komma någon version till mac

johnw

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
De flesta kräver MySql och Apache, men jag har sett en del som bara behöver PHP.

Den här kanske kan passa?
http://freshmeat.net/projects/phpcms/?topic_id=92%2C96%2C243%2C90

Jag ska köra siten på en Roxenserver där jag har tillgång till PHP, perl via cgi samt mySQL. Hemma testar jag just nu med Apache och PHP, men jag borde ju kunna dra igång både perl och mySQL här också. Annars verkar ju länken riktigt lovande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johnnie2times:
Vet dock inte vad som krävs för att det skall fungera! Verkar inte komma någon version till mac

johnw

Jodå, en Macversion är under utveckling.

Kolla här

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-26 15:48

Jag tror att en enkel lösning för dig skulle vara (som ni redan antytt) nåt sånt här:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">sida1.php:

<?php

include("header.php");

$content = ren_textfil_till_htmltext("sida1.txt");
echo($content);

include("footer.php");

?></pre>

All html-kod i form av tabeller osv lägger du i header.php och footer.php. För varje sida skapar du både en php- och en txt-fil, vilken lätt kan uppdateras med en vanlig texteditor (men håll koll på teckenkodningen!).

ren_textfil_till_htmltext() är förstås ingen PHP-funktion utan en funktion du får skriva själv eller leta upp på nätet.

I header.php kanske du också vill lägga in en funktion som automatiskt kollar vilka sidor som finns och ritar upp dem i en meny.

Lycka till!

1
Bevaka tråden