Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire hub? Funkar det bra?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo jag tänkte så här:

Om jag på en Ibook (med en !! Firewire kontakt) vill tanka in lite bilder från min DV kamera och samtidigt ha en firewire extern disk, hur fasiken gör jag då?

Funkar det med en firewirehub? Jag menar, klarar själva hubben i det läget med en massa data in och en massa data ut att hålla reda på allt? Blir det värre om hubben innehåller låt såga fyra portar istället för två?

Om inte det funkar så: Hur är det med USB2 externa diskar? Kan man köra på dem när det gäller video? Och samma fråga där går det att lägga den via en USB2hub? Tex köra ett usb keyboard och en externdisk på samma hub?

(jag tänker inte ens fråga hur det ligger till mellan USB2 och Firewires hastigeheter sins emellan....ingen verkar kunna svara på det, har sökt genom hela forumet och alla svarar olika så det är väl jämt skägg mellan de olika portarna...)

Är i köpar tagen (en Ibook) och måste bara reda ut sakerna först och härinne brukar alla vara snabba och snälla med de riktiga svaren

Tack på förhand alla smarta människor!

här kan du läsa lite om firrevire och USB och hur de relaterar till varandra:
http://speedmania.se/store/customer/pages.php?pageid=9

Ursprungligen av David Slättne:

här kan du läsa lite om firrevire och USB och hur de relaterar till varandra:
http://speedmania.se/store/customer/pages.php?pageid=9

Okej det blir till att köra med Firewire disk.... så, kan jag göra det via en hubb? (Se ovan)

Jag har ingen som helst erfarenhet av FW-hubbar så där vågar jag inte föreslå nåt annat än att det borde funka. Jag har en extern FW-disk med inbyggd hub (eller ja, den har två FW-portar) så den kan man jallafall koppla i serie med ipoden tex.
Men på den här punkten svävar jag lite och någon annan med lite erfarenhet av lösa hubar får gärna fylla på tråden.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-21 09:22

En FW hub fungerar i mångt och mycket som en USB hub.

Dock så är det fina med FW att gränssnittet tillåter att man kopplar enheter i serie, dvs du kan koppla din DV kamera till din FW hårddisk som i sin tur redan är kopplad till din dator. Under förutsättning att ditt hårddisk kabinett har två FW portar men det brukar de flesta ha.

Vad det gäller skillnader i överförings hastigheter mellan USB och FW så är FW lite snabbare. USB2 leverar ca 30BM/s medans FW kommer upp i nästan 40MB/s.

1
Bevaka tråden