Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs 2 x processor?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-10-16 18:20

Jag undrar om man behöver dual när man inte jobbar med tokstora filer i PS och andra krävande program. Om man bara är "vanlig" användare. Jag har lite småjobb i PS, lite jobb i Golive. I övrigt är de vanligaste programmen Office, Entourage, Apples i-program och OmniWeb.

Jag har fått för mig - rätta mig om jag har fel - att programmen måste vara optimerade för dubbla processorer. Annars jobbar de bara mot en. Stämmer det?

/Bosse

Mac OS X delar upp arbetet till det antal processorer som finns automatiskt, som vanlig användare tycker jag att en processor brukar räcka fint, dock helst över 1GHz, om du hittar en maskin med 2 stycken billigt, så kan du naturligtvis köpa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 19:01

Ja, hur mycket CPU-kraft behöver en vanlig användare? Hur långt är ett snöre?

Om du tycker att det du gör idag känns tillräckligt rappt och bra så behöver du ju inte mer CPU-kraft, vare sig mer MHz eller en extra core. De datorer som finns idag tycker jag allihopa har tillräckligt med CPU-kraft för lite ordbehandling surf och e-mail. Så här "behövs" ingen extra core. För den typen av användning skulle jag nog prioritera andra saker; större skärm, mer batteritid, svalare/tystare dator, mer hårddisk, bättre räckvidd på WiFi, etc. Kort sagt tycker jag att många verkar prioritera CPUkraft "för mycket" jämfört med andra egenskaper. (Som i "var är Powerbook G5?")

Och om man vill ha en snabbare dator är det ofta billigare att stoppa i lite mer minne än att få några fler MHz.

Men hur är det ny med dual core, måste programmen vara "optimerade" för detta? Nja, det räcker med att programmen är multitrådade, eller att du kör mer än ett program. Det är nog vanligare än man tror att man kör många program samtidigt. Kolla i aktivitetskontroll så ser du vilka proceser du har och hur många trådar de har.

Att kunna köra många saker sant parallellt i en multi-core gör nog att många skrivbordsaktiviteter kan kännas "rappare". GUIet och skärmuppdatering går ofta i separata trådar. Så när du startar ett tungt kommando kan det köras i ena CPUn medans den andra kan ta hand om skärm och mus och få din dator att kännas pigg. (enkelt uttryckt)

Behöver du mer CPU-kraft? Kolla i aktivitetshanteraren då du kör vanliga grejor. De gånger CPUn inte används till mer än 70-100% (?) så är extra cpu-kraft överflödig.

Och om du ska köra tokstora PS-jobb är det nog främst tokmycket minne du vill ha. Om minnet inte räcker spelar det ingen större roll om du har 8 CPUer på 4GHz styck.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-16 20:14

HD Trailer kräver 2x2ghz...där har du ett starkt argument till att fixa dubbla 2x2ghz processorer. XD

Annars så beror det lite på vad för program du jobbar i och om du multi-taskar mycket. Tx.e sitter o surfar runt o lyssnar på musik samtidigt som du renderar en sak i Maya och kanske hoppar över till Photoshop då o då.

Eller syslar me musik och har både Reason och Cubase eller liknande igång på en o samma gång me massor av effekter.

Vid dessa tillfällen är dubbla processorer defentivt att rekomendera. Personligen skulle jag nog kört på dubbla processorer idag oavsett...även om programen inte utnyttjar det så gör OS'et det. Även om varje enskilt program inte går snabbare så kan man tx.e låta fler program göra fler uppgifter på en o samma gång.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-16 20:41

Min MDD dual 867Mhz kändes betydligt rappare än min nuvarande PB 1,5 Ghz med en processor... visserligen en bärbar, men det märks verkligen skillnad när man kör flera program - badbollen dyker upp betydligt oftare på powerbooken även om man kör på nät-ström

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-10-16 22:03

Hyvens & tack för svaren! Av ovanstående råd lutar det åt att det blir en enkel-processor och mer pengar på extra minne.

/Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 22:27

En Dual-maskin är helt klart att rekommendera/föredra. I regel gör man:

1. Något som kräver skitmycket CPU
2. Många små saker som kräver lite cpu "per sak" (men rel. mycket totalt sett)

Xlr8yourmac gjorde ett head-to-head test mellan en dual 500 Mhz G4 och 1Ghz G4. I "generall usage" så vann Dual maskinen för den fördelar olika processer över båda CPU:erna.

Sen är frågan om du ska köpa nytt eller begagnat. Idag finns bara PowerMac med dubbla CPU:er - nästa vecka kanske vi får se maskiner med "dubbla dubbla" cpu:er (totalt 4 st kan man säga).

Oavsätt om du kör med en Singel eller dual G4 eller G5 bör du ha minst 512MB RAM i maskinen - helst 1GB eller mer.

1
Bevaka tråden