Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CRT - Horizontella streck i hög upplösning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 15:48

Alla upplösningar ifrån 1856x1392@60 till 2048x1536@75 ger ifrån sig horizontella streck ibland.
Dom ploppar förbi när man minst anar det...nästan iaf. Dom verkar komma något oftare när man rör fönster horizontellt istället för vertikalt.
Misstänker lite smått att probleemet inte ligger i monitorn utan i grafikkortet eller i inställningarna någonstanns i OSX.

Någon som känner igen problemet? Rör sig INTE om flimmret som kommer när man har låg hz utan om att det kommer en stort, grått horizoontellt streck i 0,1 sekund eller nått och sedan försvinner.
Ibland kan det blinka förbi flera gånger på raken. När jag testade koppla in TVÅ monitorer och ställde dom bredvid varandra blev 2'a bilden mörkare och blåare än huvud bilden, spelade ingen roll vilken kominitor jag använde. Kunde t.o.m köra två kablar till denna monitorn och växla mellan bild 1 o 2 och 2'an är alltid mörkare iaf.

Hursomhelst, med två monitorer inkopplade kunde ibland problemet komma extremt ofta.
Lät jag ibland musen stå still så kunde hela bilden vara utdragen horizontellt...taggigt horizontellt och flimmra samtidigt. Rörde jag musen lite eller något fönster en snabbis så kunde det bli normalt igeen.
Blev bara så extremt när jag hadde TVÅ monitorer.

Jag får ibland en liknande sak, kommer ock inte så ofta, kanske 1-2ggr om dagen.
Har haft detta fenomen ända sen skärmen var ny, men jag tror inte att det är farligt. 19" 1280x1024@75Hz
Det flimmrar förbi i säkert 1/25 dels sekund
bara en förenklad bild på hur det ser ut:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 17:18

hm...påminner endel om det jag har faktiskt. Ifall dom där strecken i hörnet gick över HELA skärmen och det vita var lite mer grått i nyansen så skulle det se ut som det jag har.
Vi kanske har samma problem?

Ibland fladdrar det förbi snabbt (oftast), men nu nyligen gick jag in på 99mac o scrollade i forumet...när jag scrollade ner låg det på nedre delen av skärmen sålänge som jag scrollade neråt. Scrollade jag upp igen för o scrolla ner igen o se om det kom då så hände ingenting. =/

Vilket märke har du på skärmen? Jag har en Samtron(samsung) 98PDF.
Jag har kommit fram till att jag tror att det är när skärmen inte har använts på ett tag och sen börjar få arbeta mer igen. Dock inte säker.
Förövrigt så har min skärm funkat felfritt i över ett år nu.. förrutom det här som kommer sällan då.

EDIT: kom precis på att jag inte har sett detta sen jag flyttade på min musmottagare(för trådlös mus) från brevid skärmen iförrgår, till 20-30 cm ifrån skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 22:43

Hm...Dell P1130 eller nått. 21" CRT iaf...
Hm...tror inte jag har så många trådlösa saker...é bara musen men hjälper inte även om den är urkopplad.

1
Bevaka tråden