Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man sätta i ett 1024 minni i iMac G4 ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-05 09:19

Har läsat att det finns två slotar i iMac G4 17" 800MHz. Den ena sloten skall vara lite svårare att komma åt. Undrar om någon oavsett vad som sitter i den "svåråtkomliga" sloten satt i en 1Gigs modul i den "lättåtkomliga" sloten?

fungerar det ? Man kommer ju då ÖVER 1024 som är max i en iMac G4.

Det kan vara så att även om du stoppar i mer så kommer den bara att rapportera max 512 på inre.
imac 17" usb2 där skall du kunna stoppa in 2*1GB
För att du komma åt den inre måste du öppna datorn och de är en, och då behöver du också kylpasta. det är viktigt att man rengör och applicerar rätt annars kan det hända att kylningen inte funkar och den kommer att gå het.
Det är därför det inte är CIP installation (Custom installed parts)
Hare

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-05 14:06

ok tackar. Men kylpasta på ett RAM-minne

Nej, kylpastan ska nog inte vara direkt på RAM-minnet. Det ska nog vara på någon av de delar som du måste ta loss för att kunna sätta i minnet.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-05 15:46

ok, lät skumt Antar att man ser var den gamla pastan suttit så ..

Nej skum(t) är det inte

då kylningen leds upp i iMac´n från logikortet så måste de kontaktytor vara så rätt gjort som möjligt annart utvecklas det för mycket värme, "läs viktigt"
alltså rengjorda och sen rätt mängd med pasta då det förbinder logikortet med kylelelementen...
inget krångligare en så....

Men det är därför som jag skrev om tidigare (CIP), inte är rekomenderat att göra själv. ty även skruvarna skall skruva med en speciell kraft också (om man nu skall vara petig...)

Men det är ju därför som vi får går auktorisationskurser för att skruva i dem....

Hare igen.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-05 20:01

Tackar

Vafan.. jag trodde jag hade maxat min snöboll när jag beställde den med en gig installerat från fabrik en gång i tiden. Jag måste ha tittat för långt ner i ölburkarna när jag beställde den från applestore på nätet eller något

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-15 09:09

en gig är ju maxat. "Snöbollen" klarar bara 1024 i RAM

Antar att du pratar om iMac G4 "globe"

Senast redigerat 2005-10-15 10:55
1
Bevaka tråden