Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI rage pro 128 Övermättat i ljust och mörkt (ed: berodde dock inte på grafikkortet)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 16:07

Edit: För nytillkomna läsare: Lösningen på problemet, som inte hade med grafikkortet att göra, finns längre ner på sidan!

Hej,

Allt under 5% ljusstyrka slaggar igen och allt över 94% fräts ut i vitt...
Jag har testat med två likadana G4or Sawtooth och två olika skärmar (en av dessa är en Samsung 750p) och fått samma resultat. Grafikkorten är originalkorten dvs ATI rage 128 PRO.

Tittar jag på en en gradient i Photoshop så är allt under 5% helsvart och allt över 95% helvitt. Där finns inga nyanser alls. Det syns en tydlig gräns där gråtonen tar slut/blir mättad.

Jag upptäckte detta när jag skulle redigera en liten video som var mörk. Trots att det fanns massor av detaljer i det mörka när jag tittade i videokameran, så gick det inte att se detta på skärmen hur jag än justerade och ställde in den. Jag gjorde ett snapshot av skärmen och tog in denna i Photoshop. När jag där ljusade upp med bilden med vertyget kurvor:s ändpunkt framträdde detaljerna igen. Detaljerna verkar alltså gå förlorade i grafikkortet, eller kan det vara båda skärmarna som klipper signalen?

Det går inte att göra något åt detta i OSX kalibreringen (systeminställningar/bildskärmar/färg) eftersom denna inte verkar kunna justera ändarna av ljunivåerna, bara själva gråtonerna en bit in från helsvart/helvitt.

Är det ett känt faktum att ATI rage 128 PRO är ett skitkort som beter sig såhär?
Kan man göra inställningar någonstans för att kompensera för problemet?
Förslag på lösning/test?

Senast redigerat 2005-10-08 00:59
  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 17:29

Jag hittade ett program "Gammaworkl" där man kan kalibrera med kurvor. Men det hjälpte inte.
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1055259706.html

senare: VÄLJER JAG "TUSENTALS FÄRGER", istället för "miljontals färger" så blir bilden bättre!!!
1-2-3-4% ljushet går nu att urskilja och bruset i bilderna blir lägre!

Vad är det som pågår!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-04 17:36

Kanske är det minnet på grafikkortet, 16 MB VRAM, som inte räcker till när du använder miljontals färger och hög upplösning på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 18:11

Senare... -HA!
Det är ju kalibreringen som går snett.
Gör jag kalibreringen i expertläge och enligt instruktionerna så uppstår problemet. Nyanser i ändarna av skalan bottnar/försvinner. Ingen varning får man heller. Detta var ett riktigt dåligt äpple.

Om jag slår ifrån expertläget vid kalibreringen så händer inte detta!
-----

Edit: Nja...
det ser fint ut ner till 3% ljusstyrka. 2%försvinner.
2% syns om jag går ner till tusentals fäger... Hm.

Gradienter ser jämnare ut i tusentalsfärger än miljontals!

Att minska upplösningen gör ingen skillnad, så det har nog inte med minnet på grafikkortet at göra.

? Idéer?

Senast redigerat 2005-10-04 18:51
  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 23:33

HA igen!

F-n. Det kanske är något med minnet ändå?
Bootade om i OS9. Alla nyanser syns rent och fint. Bilderna är renare och klarare. Vilken skillnad på mörka bilder!

I OSX syns alla nyanser endast om jag går ner till 256färger... (Att gå ner i upplösning hjälper inte.)

Är det så att OSX (10.39) snor åt sig minne som behövs till bilderna utan att informera om att det inte räcker till? Om så är fallet är det verkligen lågt.

-Känns som man inte kan lita på grafiken i OSX till 100%, där verkar pågå en massa doldt trixande så resultatet bara blir nästan som det borde...

Någon som vet hur det ligger till?
Hur mycket grafikminne behöver man i OSX för att man ska vara HELT säker på att detaljer inte går förlorade, pga av OSX grafikmotor etc, eller går det kanske aldrig att gardera sig?
Kan det vara något annat som ligger i vägen och jäklas med grafiken?

Senast redigerat 2005-10-05 23:49
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-06 09:23

Jag är inte någon expert på området, men visst har grafikminnet betydelse för hur många nyanser av grått som kan visas på skärmen samtidigt.

Jag gjorde en övertoning i Photoshop Elements. När jag ställer in tusentals färger på skärmen så blir toningen helt steglös, men om jag går över till miljontals färger så blir det tydliga fält i toningen.

Jag har ett Geforce4 MX med 64 MB VRAM i min PM G4 DA. Du behöver m a o något ännu bättre för att slippa problemet helt när du kör miljontals färger.

Mac OS X använder en annan grafikmotor än Mac OS 9. Det ställer högre krav på hårdvaran, men ger också nya möjligheter som inte fanns tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 00:54

HaHaHa! -FIXAT!!!!

Bytte ut "com.apple.universalaccess.plist" i User/Library/Preferences. Vilken lättnad!

Det hade alltså inget med grafikminnet eller grafikkortet att göra.
Efter en halv dags trixande med olika kalibreringar fick jag för mig att prova att skapa ett nytt rent konto. Sagt och gjort. Mycket riktigt, när jag öppnar mina testbilder där blir det rent och fint och man ser hela färg och gråskalorna!

Jag har mistänkt att det ligger något och jäklas med grafiken. Efter ett par timmar rotande kom jag fram till att det var en fil i User/Library/Preferences som ställde till det: "com.apple.universalaccess.plist" (jag ersatte den med samma fil från det orörda kontot)

Kalibreringsprogrammet SuperCal http://www.bergdesign.com/supercal/ uppges i bland ha problem med Universalaccsess. Det står på hemsidan att man ska trixa med någon sorts "enhancement contrast" reglage i "Universal Access preference pane in the System Preferences", som orsakar överdriven kontrast. Någon Universal Access i min System Preferences, kan jag inte hitta.
Detta uppges vara en bugg som kan uppstå efter 10.3x updateringen.

Mycket riktigt står det något om kontrast längs ner i filen som jag slängde, medan den nya filen från det "rena" kontot inte har den raden.

Någon som känner till vad UniveralAccess är för något?
En kvarleva från 10.2, som inte rensats bort vid 10.3 installationen?
Eller något skit program utan koll som ändrat "com.apple.universalaccess.plist"?

1
Bevaka tråden