Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem komma åt windowsutdelning från iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-30 19:34

Jag får inte fildelningen mellan min PC och min iBook att fungera.
Mitt nätverk som ser ut som följer:
Har Bredbandsbolaget 10/10 mbit. Till nätverksuttaget har jag kopplat en switch. Från switchen går en tpkabel till min PC (Windows XP) och en kabel till min Airport Express basstation, som jag använder för att ansluta trådlöst med min iBook.
Kan använda Internet felfritt från bägge datorerna, men kommer inte åt mina windowsutdelningar.
Har ställt in så bägge datorerna tilhör samma arbetsgrupp. Airport Express basstationen får ett ipnummer som tillhör samma subnät som PC:n, alltså alla siffror är lika förutom dom 3 sista.
Har ställt in så min brandvägg på PC:n tillåter macadressen från både iBooken och basstationen.
Har aktiverat Personal File Sharing och Windows Sharing på macen.
Jag skriver in smb://ipadressförpc i rutan man får upp när man trycker äpple-k men får bara ett felmeddelande: "The Finder cannot complete the operation because some data in "smb://ipadressförpc" could not be read or written. (Error code 36)."
Några ideér?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-30 20:00

Några idéer bara:

1 Blir det inte smb:\\ ? (Istället för // , men det kanske är jag som är förvirrad. Fredagkväll å allt )
2 Behöver du inte skriva den utdelade mappen också? Tex smb:\\IP\Mina dokument

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-01 09:11

Har testat alla dom där kombinationerna men det funkar ändå inte.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-01 22:54

Är ingen nätverksexpert... men eftersom ingen annan skriver, fortsätter jag att gissa.

Googlade fram en artikel om att ansluta mellan NT och OsX. Kanske inte exakt det du gör eftersom den va skriven för NT, men det slog mig ändå... Tror att du måste ha NetBIOS aktiverat på Windowsmaskinen.

Citat:

1. Things to check on the MAC
1.1. Physical connection to your LAN. Wireless working?
1.2. Valid TCP/IP settings for the active location - static or dynamic IP address?
1.3. Windows File Sharing enabled (Samba running?)
1.4. User "Allowed to Login to Windows"?
1.5. User's Mac password is (re-)set to force Windows password recognition?
1.6. Workgroup (or Domain) name setup?
1.7. Preferred Computer Host name (servername) defined?
1.8. BSD Subsystem included in 10.2 installation? See Article 107086.

2. Things to check on the PC
2.1. Physical connection to your LAN. Wireless working?
2.2. Valid TCP/IP settings for the active connection - static or dynamic IP address?
2.3. NetBIOS over TCP/IP enabled?
2.4. File and Printer Sharing enabled?
2.5. Workgroup (or Domain name) setup
2.6. Preferred Computer Host name (servername) defined.
2.7. Folders set up for Sharing (Share name not more than 8 characters)
2.8. XP: Are users "Allowed to connect remotely to this computer"?

Citat:

5. Common OSX Samba browsing Error Codes
(Error = -36) Server access error - server not found (name not resolved); or bad user; or no NetBIOS found.
(Error = -43) Share error - share name does not exist.
(Error = -50) - disk access problems
(Error = -5023) Authentication error - bad password

Google-sökning

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-02 19:43

Tack för att du tar dig tid
Jag provade aktivera NetBIOS på PC:n, gav dock inget.
Jag har en XBox också som utan problem kan ansluta till mina windowsutdelningar, fast den är ansluten direkt till ett separat nätverkskort i PC:n. Funderade lite över det här med ipadresserna..alltså min iBook har ju nåt skumt ipnummer som den får av routern. Sen har ju routern ett ipnummer som den får av BBB. Routerns ipnummer har ju samma range som PC:ns. Visst borde det funka då, fastän iBooken har ett helt annat nummer?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-02 20:33

Aha... där har du problemet. Jag tolkade din text som att du hade en router och inte en switch. Eftersom du har en switch så får du inget privat nätverk i din bostad. Kan hända att fildelning spärras via BBBs switchar.
Har du istället en router får du ett privat nätverk, med ett eget IP-nummer (normalt 192.168.X.X). Routern har sedan en s.k. gateway där all din utgående trafik mot internet går.

Ett tips är iaf att prova att koppla iBooken direkt i switchen, för att på så sätt hoppa över Airportens utdelning av interna adresser. Om det fungerar går det att ställa in Airporten så att bara agerar som en trådlös brygga mot BBB, och iBooken får då BBBs IP-adresser.

Hur som helst... en router är att rekommendera eftersom du då får en hårdvaru-brandvägg

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-02 21:24

Okej...nu hittar jag iBooken från pcn, när jag går på sök->sök dator på nätverket.
Men hittar fortfarande inte pcn från iBooken.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-02 22:18
Ursprungligen av HeF:

Men hittar fortfarande inte pcn från iBooken.

Även om du gör en anslutning till server? (smb://....)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-02 22:21

JAAAAAAAAAAA nu funkar det!
Fast jag vet inte vad jag gjorde nu som fick det att fungera...menmen
Tack för din hjälp

1
Bevaka tråden