Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skärm i prisklass 4-8000 kr?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inom de närmsta dagarna tänker jag skaffa ny skärm, men jag har lite svårt att bestämma mig.

Apples 20" går bort. Jag var på Macoteket och tittade på den, och tycker att text i 12 p blir för plottrig och liten. Jag vill ha helst ha skärmen stående långt bak på skrivbordet, och 20-tummaren ska man nog ha på rätt nära håll om man arbetar med text. Lättläst text är avgörande för mig, eftersom jag arbetar mycket i Word, och inte gärna vill zooma texten, eftersom det ger sämre överblick.

Apples 23" skulle svida lite för mycket i plånboken, även om den verkligen frestar.

Annars funderar jag på en skärm från Samsung på 20", nämligen den här, som kostar 6.995 på JME Data. Pixelstorleken ligger på 0.26 mm enligt JME, men på 0,255 enligt Samsung. Det borde väl innebära att texten blir ungefär lika stor och lättläst på avstånd som den är på Apples 23", som har 0.258 mm, om jag har förstått saken rätt. (Jag är dock lite förvirrad angående pixelstorleken, eftersom Apples 20" och 23" båda ska ha 0,258. Varför upplevde jag då 12 p Times som mycket mindre på 20"-modellen?)

Jag tycker att Samsungs skärm är riktigt snygg, vilket är ett stort plus. (Jag såg en annan tråd om bra priser på skärmar från Dell i ungefär den prisklass jag tänker mig, men de går bort, eftersom designen inte tilltalar mig.)

Så nu hoppas jag på kloka råd! Finns det andra skärmar i samma prisklass som jag bör titta på? Jag prioriterar att skärmen har DVI, en tydlig och skarp bild, snygg design, och hyfsad responstid, ungefär i den ordningen. (Responstiden är bra nog om det går att titta på film på skärmen. Samsungs 20" har 16 ms - räcker det?)

Eller ska man rent av fundera på någon skärm på 19"? Det ger ju mindre yta att arbeta på, men å andra sidan borde text bli klart större på en sådan skärm. Om jag går ner till 19" så sjunker ju även priserna, och det blir möjligt att leta efter snyggaste och bästa tänkbara skärmen i den storleken. Jag vet att många tycker att en 19" gör allting på bilden onödigt stort, men jag kommer att placera skärmen så att den står på 100-110 cm avstånd från mina ögon.

Jag är naturligtvis väldigt intresserad av omdömen, om någon har testat Samsungs 20".

Jag hittar ingen butik via webben som har Samsungs skärm inne så att man kan titta på den här i Uppsala. Om någon kan tipsa om vart jag kan se den, så vore skulle det verkligen underlätta.

Tack på förhand för alla kloka kommentarer!

/Nicklas

Senast redigerat 2005-09-30 01:53
  • Medlem
  • 2005-09-30 02:21

Jag har inte märkt någon skillnad mellan 20" och 23" vad gäller avstånd mellan pixlar. Skärmen du skulle vilja ha är nog Apples gamla 22"-skärm som körde 1600x1024 (eller något liknande). Jag tycker att det är lite för pixligt för bilder, men den är väldigt ergonomisk och lättläst. Dessutom avslöjar den direkt om man har överskärpt eller överkomprimerat en bild. En stor nackdel är att du dels måste leta efter en begagnad, och att du kanske måste konvertera ADC till DVI.

Annars är ju 19" helt klart ett billigt alternativ.

Ursprungligen av stfm:

Jag har inte märkt någon skillnad mellan 20" och 23" vad gäller avstånd mellan pixlar.

Nej, det är nog riktigt. När jag tittade på skärarmarna så testade jag med Pages på den ena, och Textredigeraren på den andra. När jag nu testar på min egen dator, så ser jag att Pages från början zoomar texten något, vilket antagligen förklarar intrycket jag fick.

Då är alltså Apples 20" ett möjligt val… Fast en fördel med Samsungs skärm är ju 1200 pixlar på höjden. När man jobbar med ordbehandling får man ju bäst överblick om man ser så mycket som möjligt av sidan på höjden.

  • Medlem
  • 2005-09-30 09:56
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Nej, det är nog riktigt. När jag tittade på skärarmarna så testade jag med Pages på den ena, och Textredigeraren på den andra. När jag nu testar på min egen dator, så ser jag att Pages från början zoomar texten något, vilket antagligen förklarar intrycket jag fick.

Då är alltså Apples 20" ett möjligt val… Fast en fördel med Samsungs skärm är ju 1200 pixlar på höjden. När man jobbar med ordbehandling får man ju bäst överblick om man ser så mycket som möjligt av sidan på höjden.

Dell har också 20"-skärmar som inte är widescreen. De är dessutom bättre än både Dells egna och Apples widescreen alternativ. Att göra billiga widescreen-skärmar verkar inte vara så lätt, vilket leder till att de brister lite i jämnhet. Viewsonic har ett antal bra skärmar också, och Samsung såklart. Finns massor med bra alternativ. Jag tror att de flesta är ganska likvärdiga för ditt ändamål.

  • Medlem
  • 2005-09-30 13:09

Varför inte EIZO? Deras 19" Flexscan L768 finns i flera varianter kring 5000 hos Dustin t ex, varav L768K visst också blivit testvinnare hos Mikrodatorn (:rolleyes: ) i år. De har dessutom fem års garanti på sina skärmar.

Responstiden hos EIZO brukar anges rätt högt, men jag tror att det beror på att de anger den korrekt dvs tiden för att slå på och slå av pixeln, inte bara ena vägen som vissa andra tillverkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 21:35

Rekommenderar starkt en Dell 20":are. De är hyfsat billiga nu också (5600 kr c:a). Motsvarar Apples 20" till stor del (finns flera diskussioner här som jämför mintorerna).

Dom sagt blir det ingen Dell - sedan får de vara hur bra och prisvärda de vill.

Jag har börjat titta mer på en Samsung 213T, som ligger på 21" och har pivotfunktion. Jag har samtidigt tänkt köpa ett Radeon 9600, som fixar rotationen av skärmbilden.

Tydligen har skärmen inte de bästa egenskaperna för bild, video och spel, men eftersom jag jobbar så mycket med text, så känns det som att det går att kompromissa med andra egenskaper, om jag får en skärm som passar textarbeten bra. (Jag har hittat tå recensioner av skärmen, och båda gör bedömningen att den passar bäst till just text.)

Är det någon som har testat Philips 200W6CS? Den har ett intressant pris och verkar snyggare än Dell's alternativ men frågan är om den är bra.

http://www.datorgallerian.com/Shop/Index.php?Id=39232

Nu ser jag visseligen att denna tråd är rätt gammal, men om du inte har köpt skärm så tycker jag du ska kolla in Formac Gallery 20.1" ( http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=106061&product_id=272782 )
Bra pris och upplösning.

Tackar för tipset, men det blev en SyncMaster 214T, som jag känner mig väldigt nöjd med.

1
Bevaka tråden